OU Portal
  • Log In
  • Welcome
  • Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
{}
Zavřít
Publikační činnost


preloading...   Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu * : kapitola v odborné knize (C)
Domácí pracoviště * : Katedra teorie a dějin umění (50310)
Název * : 'Reading Meaning In and Out of Music from Theresienstadt: The Case of Pavel Haas'
Citace : Čurda, M. 'Reading Meaning In and Out of Music from Theresienstadt: The Case of Pavel Haas'. In: The Routledge Handbook of Music Signification. 1st edition. vyd. New York: Routledge, 2020. s. 231-242. ISBN 9780815376453.
Podnázev :
Rok * : 2020
Obor * : Umění, architektura, kulturní dědictví
Forma vydání * : Tištená verze
Kód ISBN * : 9780815376453
Název knihy v originálním jazyce * : The Routledge Handbook of Music Signification
Název edice a číslo svazku * : neuvedeno
Místo vydání * : New York
Název nakladatele * : Routledge
Označení vydání
(číslo vydání) :
1st edition
Vydáno : v zahraničí
Autor zdrojového dokumentu :
Počet stran * : 12
Počet stran knihy * : 406
Strana od * : 231
Strana do * : 242
Počet výtisků knihy * :
EID :
Klíčová slova anglicky * :
music semiotics; Theresienstadt; Terezín; the Holocaust; concentration camps; Czech music; spiritual resistance; Pavel Haas; Gideon Klein; Viktor Ullmann
Popis v původním jazyce * :
The traumatic context of the Holocaust poses significant challenges to hermeneutical study of the music composed in the concentration camp of Terezín (Theresienstadt). In this context, the notoriously difficult problems of interpreting meaning in music are further complicated by pressing ethical and ideological concerns, since one is bound to take into account the atrocities of the Nazi regime and the unimaginable suffering experienced by its victims. Interpretation always entails not only reading meaning ‘out of’ the text at hand, but also ‘into’ it. The critical issue – particularly in problematic cases such as music from Terezín – is striking the appropriate balance between the two and being clear and honest about the interpretive strategies in use. In this chapter, I offer a critical review of discursive and hermeneutical strategies employed in the existing academic literature on the subject. I argue that much of the available scholarship is marked by lack of solid methodological grounding, simplistic attitudes towards the relationship between art and its biographical / historical context, uncritical reliance on pre-conceived ideas (such as that of ‘spiritual resistance’, criticised by Shirli Gilbert), and hidden agenda of ideological or even personal nature. Drawing examples from specific pieces by Pavel Haas composed in the camp, I demonstrate how these problems can be avoided by grounding one’s interpretation (without disregarding the context) in a rigorous scrutiny of the musical (and literary) text, using appropriate analytical, semiotic, and hermeneutic methods. I also stress the importance of considering each particular work’s affinity with styles, genres, topics, and techniques relevant to the author’s previous oeuvre, as well as to the broader intertextual universe of Western music, arts, and culture.
Popis v anglickém jazyce * :
Typ zdroje financování výsledku * : Institucionální podpora na rozvoj výzkumné organizace
Seznam projektů :
ID Projektu Název projektu
Seznam ohlasů : 
Ohlas
R01: RIV/61988987:17500/20:A210250K

© 2019 Centre for Information Technology

  • Technická podpora :
  • Mgr. Olga Blahutová (phone: +420 597 091 129, phone flap for UO: 1129)
  • Ing. Lucie Svitaneková (phone: +420 597 091 108, phone flap for UO: 1108)
Complementary Content
  • ${title}${badge}
${loading}