OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra speciální pedagogiky (45130)
Title:
INCLUSIVE EDUCATION OF STUDENTS WITH AUTISM IN MAINSTREAM SCHOOLS IN THE MORAVIAN-SILESIAN REGION
Citace
Adamus, P. INCLUSIVE EDUCATION OF STUDENTS WITH AUTISM IN MAINSTREAM SCHOOLS IN THE MORAVIAN-SILESIAN REGION.
In:
INTED2020 Proceedings 14th International Technology, Education and Development Conference: INTED2020 Proceedings 2020-03-02 Valencia.
Valencia, Spain: IATED Academy, 2020. s. 792-800. ISBN 978-84-09-17939-8.
Subtitle
Publication year:
2020
Obor:
Pedagogika a školství
Number of pages:
9
Page from:
792
Page to:
800
Form of publication:
Elektronická verze
ISBN code:
978-84-09-17939-8
ISSN code:
2340-1079
Proceedings title:
INTED2020 Proceedings
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
IATED Academy
Place of publishing:
Valencia, Spain
Country of Publication:
Sborník vydaný v zahraničí
Název konference:
INTED2020 Proceedings 14th International Technology, Education and Development Conference
Místo konání konference:
Valencia
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Celosvětová akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
Autism spectrum disorder, kindergarten, elementary school, high school, education, teacher, methods
Annotation in original language:
Edukace žáků s poruchami autistického spektra je velmi specifická a náročná činnost. Potřeba informovat nejen pedagogické pracovníky, kteří s osobami s poruchou autistického spektra pracují, ale také všechny pracovníky školy a rodičovskou veřejnost roste s prevalencí autismu v populaci. V České republice je v rámci inkluzivního vzdělávání umožněno žákům s autismem vzdělávat se v běžné základní škole. Při jejich vzdělávání je nutné brát zřetel nejen na specifické potřeby, ale i projevy, kterými se liší od svých vrstevníků. Proto je nutné při edukaci žáků s autismem volit vhodné postupy, výukové metody a přístupy. Předložený příspěvek reflektuje současný stav procesu výchovy a vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v rámci Moravskoslezského kraje v České republice. Zmíněná oblast byla sledována z hlediska možností vzdělávání v předškolním, základním i středním stupni vzdělávání, systému práce s těmito žáky a využívaných metod. Hlavní výzkumnou metodou v rámci kvantitativního výzkumného šetření bylo dotazování a technikou dotazník vlastní konstrukce. Výzkumný projekt analyzuje edukační proces žáků s poruchou autistického spektra vzdělávajících se v předškolním, základním i středním stupni vzdělávání. Vlastního šetření se zúčastnilo 160 pedagogických pracovníků (N=160; 45 mateřských škol, 87 základních škol a 28 středních škol). Získaná data byla podrobena hloubkové analýze, která odhaluje specifika vzdělávání žáků s autismem. V rámci zpracování údajů statistickou procedurou byla využita univariační a bivariační analýza empirických dat. V příspěvku jsou pak prezentovány zajímavé výsledky analýz objasňující nejen praktickou i teoretickou připravenost pedagogů k práci s žáky s autismem, ale i možnosti podpory v oblasti výchovy a vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v prostředí českých škol.
Annotation in english language:
An education of students with the autistic spectrum disorder is very specific and demanding activity. Together with the prevalence of autism in population there is an increasing need to inform teachers who educate students with the autistic spectrum disorder, as well as other school employees and parents. The inclusive educational system in the Czech Republic allows autistic students to be educated in the mainstream schools. Their education must reflect not only their specific needs, but also their expressions, which are different from their peers. Therefore, it is necessary to choose the proper procedures, teaching methods and approaches while educating autistic students. This article reflects the current state of an education of students with the autistic spectrum disorder in the Moravian-Silesian Region in the Czech Republic. This topic was studied from different aspects: teaching opportunities in pre-school, elementary and high school education, work system and used methods. The main research method used for the quantitative studies was interviewing, with a purpose-made questionnaire. The research project analysis the educational process of students with the autistic spectrum disorder educated in pre-school, elementary and high school education. The research was executed with 160 participants (N=160; 45 from pre-schools, 87 from elementary schools and 28 from high schools). The deep analysis of received data revealed specifics of an education of autistic students. Univariate and bivariate analysis of empiric data was used as a statistic method to process the received data. The article presents remarkable results of analysis which clarify practical and theoretical preparedness of tutors to work with autistic students, as well as support opportunities in training and education of students with the autistic spectrum disorder in the Czech school environment.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/20:A21024UZ
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules