OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra preprimární a primární pedagogiky (45140)
Title:
Scaffoldingové strategie v českých učebnicích a pracovních sešitech pro výuku historie na 1. stupni ZŠ
Citace
Šimik, O. Scaffoldingové strategie v českých učebnicích a pracovních sešitech pro výuku historie na 1. stupni ZŠ.
In:
O. Šimik et al..
Perspektivy preprimární a primární edukace - výzvy, možnosti a strategie.
1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2019. s. 85-106. ISBN 978-80-7599-091-4.
Subtitle
Publication year:
2019
Obor:
Pedagogika a školství
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7599-091-4
Book title in original language:
Perspektivy preprimární a primární edukace - výzvy, možnosti a strategie
Title of the edition and volume number:
neuvedeno
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
Ostravská univerzita
Issue reference (issue number):
1.:
Published:
v ČR
Author of the source document:
O. Šimik et al.
Number of pages:
21
Book page count:
167
Page from:
85
Page to:
106
Book print run:
50
EID:
Key words in English:
primary education, scaffolding, textbook, history, educational research
Annotation in original language:
V příspěvku jsme zjišťovali, zda a případně jaké scaffoldingové strategie autoři učebnic elementární historie používají, aby žákům usnadnili učení, resp. pomohli žákům s osvojením požadovaného učiva, prostřednictvím něhož by bylo splnit edukační cíle. Výsledky ukazují, že autoři zkoumaných učebnic používají především scaffoldingové strategie v oblasti podpory orientace žáka v učebnici (scaffolding kognitivní-procedurální), zejména pak využívání různého typu textu, barvy textu, ikon, barev pozadí. Naopak v učebnicích a pracovních sešitech chybějí (kromě učebních úloh) scaffoldingové strategie, resp. pobídky žáků v rámci práce s textem či vizuáliemi. Autoři se zaměřují na prezentaci učiva, učebnice tak mají charakter zásobníku informací, které jsou většinou určeny k pamětnému osvojení, na druhou stranu je patrná snaha tyto informace prezentovat na vyšší grafické úrovni (barevnost učebnic) - což může být pro žáky mladšího školního věku rovněž motivačním elementem. Je však ponecháno zřejmě na učiteli, jak bude obsah učebnic žákům komunikovat a jaké strategie při vysvětlování učiva zvolí.
Annotation in english language:
deals with the analysis of scaffolding strategies that can be used in textbooks and workbooks of elementary history. The intention is to find out whether and, if any, what the scaffolding strategies of the textbook and workbook contain, whether in the field of presentation of the curriculum, in the field of instruction to the pupils during the work with the textbook and in solving the learning tasks. The research sample were textbooks and workbooks of elementary history, namely the curriculum related to the thematic unit of Czechoslovakia in 1948-1988, published by the seven largest publishers publishing textbooks. A method of content analysis of text - conceptual analysis was used. Data was coded using nominal measurements and further quantified and compared. The results show that textbooks and workbooks are essentially devoid of scaffolding strategies in the field of instruction given to a pupil and are merely a stack of information that is only presented to the pupil and depends on the teacher, what support strategies he / she uses to get the learner the required. Activation of the pupil (communication with the pupil) takes place more or less only through the learning tasks, but the consistency with the expected outputs seems to be unbalanced and the learning tasks develop predominantly the pupils' lowest cognitive abilities (remembering). More often, scaffolding strategies are used in the curriculum presentation, but usually only in orientation (highlighting, text color, symbol-icons). Conceptual, metacognitive and affective scaffolding strategies are covered only rarely.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/19:A200214K
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules