OU Portal
  • Log In
  • Welcome
  • Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
{}

Pomocí tohoto dialogu můžete vyhledat domácí autory, čili autory, kteří jsou vedeni v personálních systémech Ostravské univerzity.

Do našeptávače níže napište hledaný text a tento text bude vyhledán ve jméně nebo příjmení autora. Autoři, kteří budou hledanému textu odpovídat, Vám budou nabídnuti v seznamu. Pomocí myši nebo šipek na klávesnici vyberte požadovaného autora.

Našeptávač : 
Přidat autora k záznamu Zavřít

Pomocí tohoto dialogu můžete k záznamu přidat cizího autora, čili autora, který nemá žádný pracovní ani studijní vztah k Ostravské univerzitě. Takto přidaný autor bude do RIV vykázán jako nedomácí.

Pro přidání autora vepište jeho jméno a příjmení do určených položek.

Jméno :
Příjmení :
Přidat k záznamu Zavřít
Zavřít

Pomocí tohoto dialogu můžete k záznamu nahrát soubor PDF. Tento soubor musí obsahovat text tohoto záznamu (text článku, knihy, atd.). Tento soubor je důležitý pro RIV, protože může být použit jako důkaz existence tohoto záznamu.

Pro nahrání souboru klikněte na tlačítko Browse a vyberte soubor, který chcete nahrát. Nahrávání souboru zahájíte tlačítkem Nahrát soubor.

Maximální velikost souboru PDF je omezena na 100 MB.

Soubor : 

Nahrát soubor
Zavřít

Pomocí tohoto dialogu můžete stáhnout PDF soubor přiřazený tomuto záznamu. Pro stažení souboru klikněte níže na název tohoto souboru a bude Vám nabídnuta možnost soubor uložit.

Věnujte prosím pozornost také velikosti PDF souboru. Velké soubory se mohou stahovat delší dobu, pokud máte pomalé internetové připojení.

Název souboru :
Velikost souboru :
Zavřít
Publikační činnost


preloading...   Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu * : článek v odborném periodiku (J)
Domácí pracoviště * : Katedra historie (25800)
Název * : Obecné školy a jejich učitelé jako základní kultivační faktor rurálního prostředí. (Valašsko v posledním půlstoletí před první světovou válkou)
Citace : Kladiwa, P. Obecné školy a jejich učitelé jako základní kultivační faktor rurálního prostředí. (Valašsko v posledním půlstoletí před první světovou válkou). Moderní dějiny. 2019, 27(1), s. 23-48. ISSN 1210-6860.
Podnázev :
Rok * : 2019
Obor * : Dějiny
Kód ISSN * : 1210-6860
Oficiální název periodika * : Moderní dějiny
Stát vydavatele periodika * : Česká republika
Svazek periodika * : 27
Číslo periodika v rámci svazku * : 1
Číslo článku :
Ročník :
Počet stran článku * : 26
Strana od * : 23
Strana do * : 48
Kód UT WoS :
EID :
Poddruh recenzovaného článku : Článek v neimpaktovaném recenzovaném časopise(Jneimp/Jost)
Klíčová slova anglicky * :
History, 19th and 20th century, Austria-Hungary, Czechoslovakia, Rural Areas, Modernization, Volksschulen, Schooling, Teachers.
Popis v původním jazyce * :
Studie se zabývá obecným školstvím na Valašsku, tedy v jednom z nejodlehlejších a nejzaostalejších moravských regionů, zhruba v posledních čtyřech desetiletích před první světovou válkou. Je postavena na archivních materiálech vzniklých působením okresních školních rad, okresních úřadů a jednotlivých škol (kroniky). Školy a učitele považuje za jedny z nejdůležitějších činitelů modernizace rurálního prostředí. Sleduje postupné zhušťování sítě škol, boj učitelů i státních úřadů s vysokou absencí ve vyučování (i důvody této absence), školskou i mimoškolskou aktivitu učitelů a konfliktní plochy vzniklé činností učitelů (konflikty s částí rodičovstva neposílajícího děti řádně do školy, respektive s konzervativními faráři o vůdčí intelektuální postavení ve vesnici a o konzervativní či pokrokářský výklad světa).
Popis v anglickém jazyce * :
This analysis of the development of municipal schools in the Vsetín and Valašské Meziříčí districts shows the state’s great efforts in ensuring literacy amongst the population, and securing it with the knowledge necessary to improve the quality of life in this region with its difficult socioeconomic conditions. It demonstrates an improving situation (expansion of the network of schools, improvements in their facilities, improving school attendance), as well as teachers’ and state authorities’ difficult struggle with alcoholism, the refusal of some parents to involve their children, and in some villages the still inappropriate condition of school buildings and classroom facilities, as well as what would today be considered a very high rate of excused and non-excused absenteeism. Absence was mainly a result of parents’ negative relationship to education and children having to work, as well as sometimes poor school accessibility (and at the start of the period investigated, also their lack of capacity) and pupils’ insufficient outer wear and boots during winter. The archive materials demonstrate the expected marked engagement of teachers in clubs and social and political life, something generally the result of their education and perspective, which marked them out against the local population. It shows that conflicts between teachers and parents, and sometimes even members of municipal councils, were if not frequent, certainly not rare. This negative relationship to teachers was the result of their disciplinary role – they forced parents to make their children attend school, and demanded discipline from the children. It should be said that it would be misleading to think it was merely parental ignorance responsible for anyone not sending children to school. In very poor areas, older children in particular were part of the workforce and they were very important in helping at the family farm, often bringing extra income to the family budget. As such, parents might consid
Typ zdroje financování výsledku * :
Seznam projektů :
ID Projektu Název projektu
Seznam ohlasů : 
Ohlas
R01: RIV/61988987:17250/19:A20020Z1

© 2019 Centre for Information Technology

  • Technická podpora :
  • Mgr. Olga Blahutová (phone: +420 597 091 129, phone flap for UO: 1129)
  • Ing. Lucie Svitaneková (phone: +420 597 091 108, phone flap for UO: 1108)
Complementary Content
  • ${title}${badge}
${loading}