OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra technické a pracovní výchovy (45070)
Title:
MODELOVÁNÍ JAKO PRINCIP VÝUKY TECHNIKY A TECHNICKÉ GRAMOTNOSTI
Citace
Tvarůžka, V. MODELOVÁNÍ JAKO PRINCIP VÝUKY TECHNIKY A TECHNICKÉ GRAMOTNOSTI.
In:
Sapere Aude: Sapere Aude 2019-05-27 Hradec Králové.
Hradec Králové: Magnanimitas, 2019. s. 146-153. ISBN 978-80-87952-29-0.
Subtitle
Publication year:
2019
Obor:
Pedagogika a školství
Number of pages:
8
Page from:
146
Page to:
153
Form of publication:
Paměťový nosič
ISBN code:
978-80-87952-29-0
ISSN code:
Proceedings title:
Sapere Aude
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Magnanimitas
Place of publishing:
Hradec Králové
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Sapere Aude
Místo konání konference:
Hradec Králové
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Evropská akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
rocket, ethanol, energy, plastics, calorific value, safety, technical Literacy
Annotation in original language:
Tento článek popisuje zkušenosti s uplatněním tématu modelování a experimentů jako prostředku k rozvoji technické gramotností žáků a studentů. Považujeme z důležité, aby žáci při výuce integrovali znalosti nejen teoretické, ale rovněž praktické s tvorbou modelů z papíru, plastů a dalších materiálů. Ústředním tématem je realizace experimentů s ethanolovou raketou. Tento námět je možno začlenit do výuky technických a přírodovědných předmětů s užitím výpočtů v korespondenci kvalifikovaných odhadů energetických ztrát, účinnosti a dalších fyzikálních veličin. Praktické užití modelu a ověření jeho chování experimentem umožňuje praktické experimentování analýzou videozáznamu. Tento námět doporučujeme k užití v prostředí základních a středních škol, či volnočasovým aktivitám, neboť disponuje výrazným motivačním potenciálem.
Annotation in english language:
This paper deals with experience in application of modelling and experiments as a tool for development of technical literacy of pupils and students. During education we find important to integrate not only theoretical knowledge but also practical one - creation of paper models, plastic ones and work with other materials. The key topic is realization of experiments with an ethanol racket. This topic is possible to implement to education of technical and natural science subjects using calculation and qualified estimation of energetic loss, effectiveness and other physical quantities. Practical use of the model and its running verification by the experiment enable practical experimentation with the video recording. We recommend this topic in the environment of primary and secondary schools or leisure time activities as it has a strong motivation potential at disposal.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules