OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra anglistiky a amerikanistiky (25400)
Title:
Digitální výukové zdroje v konstruktivistickém pojetí prizmatem motivace
Citace
Bilanová, M. Digitální výukové zdroje v konstruktivistickém pojetí prizmatem motivace.
In:
Recenzovaný sborník příspěvků interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů QUAERE 2019 roč. IX.
Hradec Králové: Magnanimitas, 2019. s. 752-759. ISBN 978-80-87952-30-6.
Subtitle
Publication year:
2019
Obor:
Form of publication:
Paměťový nosič
ISBN code:
978-80-87952-30-6
Book title in original language:
Recenzovaný sborník příspěvků interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů QUAERE 2019 roč. IX.
Title of the edition and volume number:
neuveden
Place of publishing:
Hradec Králové
Publisher name:
Magnanimitas
Issue reference (issue number):
:
Published:
v ČR
Author of the source document:
Number of pages:
8
Book page count:
1229
Page from:
752
Page to:
759
Book print run:
200
EID:
Key words in English:
motivation, pedagogical constructivism, digital learning resources, learningprocess
Annotation in original language:
Předložený text shrnuje teoretické poznatky o motivaci v souvislosti s konstruktivistickým pojetím vzdělávacího procesu, které by měly být uplatnitelné při tvorbě digitálních výukových zdrojů (dříve digitálních učebních materiálů). Konstruktivisticky pojatá výuka je všeobecně stavěna do protikladu k frontálním organizačním formám výuky, a proto v souvislosti s využitím digitálních technologií, které vytváří nové možnosti v přístupu k informacím, a tím redefinují roli a vliv učitele ve třídě, vyvstávají otázky týkající se důsledků využití ICT pro výchovně-vzdělávací proces. Předpokládá se, že zapojení digitálního výukového zdroje do vyučování může u pedagogů vést k přijetí zásad pedagogického konstruktivismu, který klade důraz na zaktivizování žáků v procesu učení. Do popředí se staví důraz na vnitřní motivaci žáků, která má význačný vliv na celý vyučovací proces a základním úkolem konstruktivistického pedagoga je schopnost odhadnout, jak konkrétní skupinu žáků nejlépe motivovat.
Annotation in english language:
The following text summarizes theoretical knowledge about motivation in connection with the constructivist pedagogical approach that should be applicable when creating digital learning resources. Constructivist approach is usually contrasted with the frontal/transmissive methods of teaching and the utilization of digital technologies creates new possibilities how to access information and thus redefine the role and impact of the teacher in the classroom, which brings about questions concerning the consequences of ICT utilization on the learning process. It is presumed that by engaging a digital learning resource the teachers can adopt the principles of constructivism that emphasizes active learning. Inner motivation is brought to the foreground here, as it greatly influences the whole learning process and the basic task of constructivist teachers seems to be their ability to estimate how to motivate their pupils most effectively.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17250/19:A200206P
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules