OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra pedagogiky a andragogiky (45120)
Title:
Přesvědčení a názory studentů Ostravské univerzity na kvalitu jejich vysokoškolského studia.
Citace
Malach, J., Kristová, K. a Valachová, A. Přesvědčení a názory studentů Ostravské univerzity na kvalitu jejich vysokoškolského studia..
In:
Malach, J., Kristová,K., Valachová, A..
Otázky evaluace výuky na vysokých školách.
Ostrava: Ostravská univerzita Pedagogická fakulta, 2018. s. 115-129. ISBN 978- 80-7599-024-2.
Subtitle
Publication year:
2018
Obor:
Pedagogika a školství
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7599-024-2
Book title in original language:
Otázky evaluace výuky na vysokých školách
Title of the edition and volume number:
neuvedeno
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
Ostravská univerzita Pedagogická fakulta
Issue reference (issue number):
:
Published:
v ČR
Author of the source document:
Malach, J., Kristová,K., Valachová, A.
Number of pages:
15
Book page count:
200
Page from:
115
Page to:
129
Book print run:
200
EID:
Key words in English:
beliefs, students of the University of Ostrava, factors affecting the qualityof teaching, university teachers
Annotation in original language:
Cílem této výzkumné studie bylo zjistit, jaké přesvědčení zastávají studentiOstravské univerzity na kvalitu jejich vysokoškolského studia. Pomocí kvalitativní metodyFocus Group, neboli ohniskové skupiny, byly zaznamenávány autentické výpovědi studentůpedagogické a filozofické fakulty. Diskuze se týkala průběhu jejich studia, jeho náplně,kvality, technického vybavení a také samotných pedagogů, kteří v průběhu studia vedlivýchovně vzdělávací proces a jak se ukázalo, tak také zastávali v oblasti kvality výukypodstatnou roli. Studenti nejenom popsali své zkušenosti, ale také se zamysleli nad tím, co byse dalo do budoucna zlepšit, dále jak vlastně podle nich vypadá ideální výuka a ideálnípedagog. Bylo zjištěno, že nejvíce nespokojeni jsou studenti v oblasti propojenosti teories praxí. Popsali, že zkušenost s praxí přicházela až v pozdní době studia. Studenti taképožadovali větší nabídku volitelných předmětů, které by se týkaly oborů, které studujía o které se zajímají. Dále by si přáli lepší promyšlenost struktury jejich rozvrhu, který ječasto nesystematicky sestaven. Studie také ukázala, že studenti kladou důraz i na osobnostpedagoga, u kterého očekávají praktické zkušenosti. Vyhovuje jim méně formální přístup,který by byl založený na podněcující diskuzi, větší svobodě a spoluautorství při realizacivyučovacího procesu. Podstatné bylo i zjištění, že se studenti nezajímají o existenci a funkciakademického senátu, ve kterém mohou hrát důležitou roli a také se neúčastní evaluace
Annotation in english language:
The aim of the research study was to find out beliefs of students of OstravaUniversity at the quality of their higher education. Using qualitative methods Focus Groupswere recorded authentic testimonies of the students of pedagogical and philosophicalfaculties. Discussion was about their course of study, its content, quality, the technicalequipment and also to teachers who during the course of their studies carried outthe educational process and, as it turned out, also played a significant role in the qualityof teaching process. Students have not only described their experiences but also thought aboutwhat could be improved to the future and what an ideal lesson and ideal educator looks like. Itwas found that the most dissatisfied students are in the field of theory-practiceinterconnection. They described experience with practice comes only later in the study.Students also requested a larger selection of optional subjects related to the fields they studyand interest in. Furthermore, they would like a better understanding of the structure of theirtimetable, which is often unsystematically compiled. The study also showed that students alsoemphasized the personality of the educator who they expect practical experience, a lessformal approach, based on encouraging discussion, freedom, and co-authoringin the implementation of the teaching process. It was also important to find out that students 116are not interested in the existence and function of the Academic Senate, in which they canplay an important role and also do not take part in the evaluation of the subject and thusparadoxically
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/18:A1901ZHS
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules