OU Portal
  • Log In
  • Welcome
  • Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
{}

Pomocí tohoto dialogu můžete vyhledat domácí autory, čili autory, kteří jsou vedeni v personálních systémech Ostravské univerzity.

Do našeptávače níže napište hledaný text a tento text bude vyhledán ve jméně nebo příjmení autora. Autoři, kteří budou hledanému textu odpovídat, Vám budou nabídnuti v seznamu. Pomocí myši nebo šipek na klávesnici vyberte požadovaného autora.

Našeptávač : 
Přidat autora k záznamu Zavřít

Pomocí tohoto dialogu můžete k záznamu přidat cizího autora, čili autora, který nemá žádný pracovní ani studijní vztah k Ostravské univerzitě. Takto přidaný autor bude do RIV vykázán jako nedomácí.

Pro přidání autora vepište jeho jméno a příjmení do určených položek.

Jméno :
Příjmení :
Přidat k záznamu Zavřít
Zavřít

Pomocí tohoto dialogu můžete k záznamu nahrát soubor PDF. Tento soubor musí obsahovat text tohoto záznamu (text článku, knihy, atd.). Tento soubor je důležitý pro RIV, protože může být použit jako důkaz existence tohoto záznamu.

Pro nahrání souboru klikněte na tlačítko Browse a vyberte soubor, který chcete nahrát. Nahrávání souboru zahájíte tlačítkem Nahrát soubor.

Maximální velikost souboru PDF je omezena na 100 MB.

Soubor : 

Nahrát soubor
Zavřít

Pomocí tohoto dialogu můžete stáhnout PDF soubor přiřazený tomuto záznamu. Pro stažení souboru klikněte níže na název tohoto souboru a bude Vám nabídnuta možnost soubor uložit.

Věnujte prosím pozornost také velikosti PDF souboru. Velké soubory se mohou stahovat delší dobu, pokud máte pomalé internetové připojení.

Název souboru :
Velikost souboru :
Zavřít
Publikační činnost


preloading...   Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu * : článek v odborném periodiku (J)
Domácí pracoviště * : Katedra historie (25800)
Název * : Vesnický učitel na přelomu 19. a 20. století Významný aktér modernizace venkovské společnosti
Citace : Pokludová, A. Vesnický učitel na přelomu 19. a 20. století Významný aktér modernizace venkovské společnosti. Časopis Matice moravské. 2018, CXXXVII(2), s. 295-319. ISSN 0323-052X.
Podnázev :
Rok * : 2018
Obor * : Dějiny
Kód ISSN * : 0323-052X
Oficiální název periodika * : Časopis Matice moravské
Stát vydavatele periodika * : Česká republika
Svazek periodika * : CXXXVII
Číslo periodika v rámci svazku * : 2
Číslo článku :
Ročník :
Počet stran článku * : 24
Strana od * : 295
Strana do * : 319
Kód UT WoS :
EID :
Poddruh recenzovaného článku : Článek v neimpaktovaném recenzovaném časopise(Jneimp/Jost)
Klíčová slova anglicky * :
teacher, edacation, nationalism, rural activism
Popis v původním jazyce * :
Studie analyzuje roli a funkci vesnického učitele v modernizačním procesu společnosti v druhé polovině 19. a na počátku 20. století. Ve srovnání se staršími pracemi kromě edukační činnosti učitelů interpretuje jejich význam v zavádění inovací v pěstování rostlin a chovu hospodářských zvířat. Rozšiřuje dosavadní poznání k výkonu učitelského povolání na venkově o sféru občanské angažovanosti v komunální, zemské a říšské politice. V druhém plánu pojednává mikrohistorickým přístupem o proměnách celospolečenského statusu učitele na pozadí procesu profesionalizace povolání, který ve svém důsledku vyvolával početné lokální konfliktní zóny, jako např. střet s vedením obcí o výstavbu nových školních budov, konflikty s duchovními o autoritu ve škole nebo rodiči o příslušnost dětí do škol v duchu litery zákona Lex Perek. V nepolední řadě se studie zaměřuje na každodennost domácnosti venkovského pedagoga.
Popis v anglickém jazyce * :
The study analyses the role and function of the village teacher in the modernisation process of the second half of the 19th and the beginning of the 20th century. Unlike earlier works, it deals not only with educational activities but also construes the importance of teachers in introducing innovations in plant breeding and livestock farming. It extends previous focus to the sphere of civic engagement in communal, regional and imperial politics. At another level, it deals at a micro-historical level with changes in the social status of the teacher in the context of the process of professionalisation of the profession, which, as a result, provoked numerous conlicts at the local level, such as clashes with the municipal authorities on the construction of new school buildings, the symbolic struggle with the religious authorities over the control of schools and with parents about the children’s assignment to schools in the spirit of the letter of the lex Perek. Last but not least, the study focuses on the everyday life of a rural teacher
Typ zdroje financování výsledku * : Projekty CEP/Záměry CEZ
Seznam projektů :
ID Projektu Název projektu
Seznam ohlasů : 
Ohlas
R01: RIV/61988987:17250/18:A1901YEZ

© 2019 Centre for Information Technology

  • Technická podpora :
  • Mgr. Olga Blahutová (phone: +420 597 091 129, phone flap for UO: 1129)
  • Ing. Lucie Svitaneková (phone: +420 597 091 108, phone flap for UO: 1108)
Complementary Content
  • ${title}${badge}
${loading}