OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
stať ve sborníku (D)
Domácí pracoviště:
Katedra sociální pedagogiky (45190)
Název:
Vybrané prvky osobního, rodinného a školního kontextu žáků, kteří kradou ve školním prostředí
Citace
Richterová, B. Vybrané prvky osobního, rodinného a školního kontextu žáků, kteří kradou ve školním prostředí.
In:
Transdisciplinarita v pedagogických vědách: Transdisciplinarita v pedagogických vědách 2018-09-12 Zlín.
Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018. s. 69-71. ISBN 978-80-7454-755-3.
Podnázev
Rok vydání:
2018
Obor:
Pedagogika a školství
Počet stran:
3
Strana od:
69
Strana do:
71
Forma vydání:
Tištená verze
Kód ISBN:
978-80-7454-755-3
Kód ISSN:
Název sborníku:
Transdisciplinarita v pedagogických vědách
Sborník:
Národní
Název nakladatele:
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Místo vydání:
Zlín
Stát vydání:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Transdisciplinarita v pedagogických vědách
Místo konání konference:
Zlín
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků akce:
Evropská akce
Kód UT WoS:
EID:
Klíčová slova anglicky:
thefts at school, theories of delinquency, regressive analysis, risk behaviour, pupil
Popis v původním jazyce:
krádeže ve škole, teorie delikvence, regresní analýza, rizikové chování, žák
Popis v anglickém jazyce:
The paper presents on the basis of the outputs of the regressive analyzes how committing risk thefts by pupils in schools in the Moravian-Silesian Region depends on chosen elements of personal, family and school context of these pupils. It is important to know the personal, family and school context key elements of these pupils to be able to set appropriate educational procedures in the teachers´ work. The data were collected by means of self-report questionnaire of 377 pupils in middle schools (11-15 years) in Moravian-Silesian Region. The questionnaire was composed of four parts, 25 entries were divided into sub entries. The questionnaire covered 20 independent variables (7 personal specifics, 7 family context and 6 school context), which were included on the basis of the 11 chosen theories of delinquency. The ten variables which had the 10% significance level in the first model with all the 20 variables were included in the outcome model of logistic regression. Four variables had the significance level of 5%: relationship to school, self-control, tension in family and other demonstrations of risk behaviour which can be regarded the most important as for the thefts at school context. The variables social learning in family and delinquent friends were on the set significance threshold. From the point of view of theories of delinquency the following theories have key significance in thefts at schools committed by pupils: Problem behaviour theory (Jessor, 1991), General theory of crime (Gottfredson a Hirschi, 1990), General strain theory mainly focused on family context (Agnew, 2009) and Social control theory and Social bond theory (Hirschi, 1969).
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules