OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra historie (25800)
Title:
Středoškolští studenti z rodin dělníků, jejich struktura a zastoupení na českých středních školách v Moravské Ostravě, Místku a Jablunkově v prvorepublikovém období
Citace
LISNÍK, L. Středoškolští studenti z rodin dělníků, jejich struktura a zastoupení na českých středních školách v Moravské Ostravě, Místku a Jablunkově v prvorepublikovém období.
In:
České, slovenské a československé dějiny 20. století XII.
Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, 2018. s. 237-248. ISBN 978-80-7435-706-0.
Subtitle
Publication year:
2018
Obor:
Dějiny
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7435-706-0
Book title in original language:
České, slovenské a československé dějiny 20. století XII.
Title of the edition and volume number:
Neuveden
Place of publishing:
Hradec Králové
Publisher name:
Univerzita Hradec Králové
Issue reference (issue number):
:
Published:
Author of the source document:
Number of pages:
12
Book page count:
418
Page from:
237
Page to:
248
Book print run:
150
EID:
Key words in English:
Arbeiterschaft, Bildungsgeschichte, Schichtung der Schüler, Mittelstufenschulwesen, Inteligenz
Annotation in original language:
Příspěvek shrnuje dosavadní výzkum struktury středoškolského studentstva se zaměřením na děti dělníků šesti středních škol v Moravské Ostravě, Místku a Jablunkově v prvorepublikovém období. Středem zájmu analýzy je jak podíl dětí z rodin dělníků, kterých bylo mezi studenty přibližně 10 %, tak také jejich struktura s ohledem na teritoriální mobilitu, náboženské vyznání, mateřskou řeč a vzdělávání dívek. Ve všech těchto ohledech se děti dělníků lišily od studentstva jako celku, zejména s ohledem na nižší mobilitu a především ženský element v rámci středoškolského vzdělání. Zatímco celkově dívek na středních školách přibývalo, mezi studujícími z rodin dělníků byl jejich podíl konstantní. Dosažené výsledky jsou dále srovnány se závěry dalších autorů a vytvářejí tak širší obraz zastoupení dělnických dětí na středních školách v Československu. V textu je zmíněna také otázka faktorů ovlivňujících rozhodnutí, zda ?dopřát? svému potomkovi středoškolské vzdělání, přičemž jako zásadní se v případě dělnictva, kromě materiálního zajištění a vhodné motivace, jeví rovněž průmyslová vyspělost a ekonomický potenciál regionu, ve kterém středoškolský ústav sídlil. Právě v průmyslových centrech byl podíl dětí dělníků na středních školách vždy vyšší bez ohledu na hospodářskou situaci v zemi.
Annotation in english language:
Dieser Beitrag fasst die bisherige Forschung der Zusammensetzung der Schüler der Mittelstufenschulen mit der Orientierung auf die Kinder der Arbeiter von sechs Mittelstufenschulen in Moravska Ostrava, Mistek und Jablunkov während der Zeitspanne der Ersten Tschechoslovakischen Republik. Den Blickpunkt der Analyse stellen sowohl der Anteil der Kinder aus den Arbeiterfamilien als auch deren Zusammensetzung mit der Berücksichtigung der territorialen Mobilität, der Konfession, der Muttersprache und der Ausbildung der Mädchen dar. In allen diesen Belangen weichten die Kinder der Arbeiter von der gesamten Schülerschaft ab, vor allem durch die niedrigere Mobilität und den niedrigeren Anteil der Frauen unter der Schülern. Die erzielten Ergebnisse sind mit den Schlussfolgerungen der Forschungen von weiteren Autoren verglichen und bilden somit eine breitere Darstellung der Vertretung der Arbeiterkinder in den Mittelstufenschulen in der Tschechoslowakei. Im Text ist auch die Frage der Faktoren erwähnt, die den Anteil der Arbeiterkinder im Rahmen der Mittelstufebildung beeinflussen, wobei neben der materiellen Sicherung und einer geeigneten Motivation scheinen auch die industrielle Reife und die Wirtschaftskraft der Region der Mittelschuleanstalt grundsätzlich zu sein. Gerade in den Industriezentren war der Anteil der Arbeiterkinder in den Mittelstufenschulen immer höher, und zwar ohne Berücksichtigung der wirtschaftlichen Situation des Landes.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules