OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra sociologie (25150)
Title:
Manažerské kompetence v mimořádných krizových situacích
Citace
Manažerské kompetence v mimořádných krizových situacích.
In:
Společnost a poznání.
Ostrava: VŠB - TU Ostrava, 2017. s. 230-246. Nové trendy ve společenských vědách. ISBN 978-80-248-4064-2.
Subtitle
Publication year:
2017
Obor:
Řízení, správa a administrativa
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-248-4064-2
Book title in original language:
Společnost a poznání
Title of the edition and volume number:
Nové trendy ve společenských vědách
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
VŠB - TU Ostrava
Issue reference (issue number):
:
Published:
v ČR
Author of the source document:
Number of pages:
17
Book page count:
269
Page from:
230
Page to:
246
Book print run:
EID:
Key words in English:
Management, Crisis situations, Extraordinary event, Competence, Sub-competence, Managerial command.
Annotation in original language:
Hlavním cílem probíhajícího výzkumného projektu je zvýšení úrovně kompetencí manažerů v situacích, které jsou označovány jako krizové. Primárně se jedná o situace ohrožující životy lidí, způsobující rozsáhlé materiální škody a případně i likvidaci postižených organizací. V takových situacích je nutné nahradit manažerské řízení manažerským velením. Pro nasazení konkrétního jedince v reálné krizové situaci rozhoduje především jedinečnost manažera, jeho osobní dispozice (psychologické, sociální, fyzické, odborné), jeho schopnosti, dovednosti a znalosti. Identifikace psychologických, odborných, tělesných a sociálních faktorů prioritních v rozhodovacích situacích nenadálé krize, byla řešena pomocí kvalitativních a kvantitativních analýz výstupů expertních skupin. Byla určena požadovaná míra tzv. hard skills, mezi které řadíme oblasti autority, zátěže, zpracování informací, a tzv. softskills, mezi které řadíme komunikaci, seberegulaci/selfmanagement, odborné znalosti a dovednosti. Na základě rozdílu mezi dosaženými hodnotami a optimem je možné následně stanovit rozvojový program týkající se konkrétních subkompetencí.
Annotation in english language:
The main idea of the ongoing research project is to increase managers´ level of leadership in situations that are referred to as crisis situations. Primarily, it is a situation endagering the lives of people, causing extensive material damage and eventually disposing of affected organisations. In such situations it is necessary to replace managerial management (leadership) with the command management. The individuality of the manager, his/her personal disposition (psychological, social, physical, professional), his/her abilities, skills and knowledge are decisive for the particular person´s deployment in a real crisis situation. The identification of priority psychological, professional, physical and social factors in the decision-making situations of the unexpected crisis was solved qualitative an quantitative analyzes of expert group outputs. The required degree of so-called hard skills has been determined including the areas of authority, burdens, information processing, and so-called soft skills including communication, self-management, expertise knowledge and skills. On the basis of the difference between the achieved values and the optimum it is subsequently possible to establish a development program for specific sub-competencies.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules