OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra informatiky a počítačů (31400)
Title:
Predikce chování zákazníků pomocí fuzzy-expertního systému
Citace
Frankeová, M., Farana, R. a Walek, B. Predikce chování zákazníků pomocí fuzzy-expertního systému.
In:
Informatika XXX/2017 2017-01-16 Luhačovice.
Brno: Ústav informatiky PEF MENDELU v Brně, 2017. s. 23-24. ISBN 978-80-7509-512-1.
Subtitle
Publication year:
2017
Obor:
Informatika
Number of pages:
2
Page from:
23
Page to:
24
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7509-512-1
ISSN code:
Proceedings title:
Informatika XXX/2017
Proceedings:
Publisher name:
Ústav informatiky PEF MENDELU v Brně
Place of publishing:
Brno
Country of Publication:
Název konference:
Conference venue:
Luhačovice
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Celostátní akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
customer, behaviour, prediction, fuzzy-expert system
Annotation in original language:
Problematika modelování chování zákazníků je v současné době řešena různými způsoby. Přitom je významným prvkem plánování zásob v prodejních systémech, protože může významně přispět ke snížení zásob a tím současně snížení nákladů na prodej. Strategie řízení zásob se opírá o několik moderních metod, mezi nimiž významnější jsou dvě, metoda ABC a JIT. Obě vycházejí ze statistických analýz za sledované období, metoda JIT byla základem pro současné systémy řízení jako TPS či Lean manufacturing [Rother]. Pro modelování systémů je možné s výhodou využít také expertní systémy [Dvořák], [Pokorný], při využití znalostí expertů pak s výhodou využíváme fuzzy logiku [Zadeh], [Zadeh, Kacprzyk], protože při popisu svých znalostí používají nejsnáze nástroje přirozeného jazyka [Novák]. Řešitelský tým pracuje na této problematice již delší dobu s dobrými výsledky [Walek, Farana], [Frankeová].
Annotation in english language:
Customer behaviour modelling is actually realized by many different methods. It is an important tool in modern trade planning systems because it can contribute significantly to reduce the stock and also to reduce the cost of sales. Stock management strategy is based on several modern methods, like ABC and JIT. Both are based on statistical analyses for the reporting period, the method JIT was the basis for the current management systems such as TPS and Lean manufacturing [Rother]. Expert systems can also be advantageously used for system modelling purposes [Dvorak] [Pokorny]. Because they are based on expert knowledge, they advantageously use fuzzy logic [Zadeh] [Zadeh, Kacprzyk], the expert knowledge can be very easily described by natural language [Novak]. The research team has been working on these problems for a long time with good results [Walek, Farana], [Frankeová].
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules