OU Portal
  • Log In
  • Welcome
  • Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
{}
Zavřít
Publikační činnost


preloading...   Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu * : kapitola v odborné knize (C)
Domácí pracoviště * : Katedra historie (25800)
Název * : 'Včela je sice malá ... , ale to, co dává, je ze všeho nejsladší.' Zvířecí symbolika v českých kázáních 14.-15. století jako didaktická pomůcka katechetiky
Citace : Grollová, J. "Včela je sice malá ... , ale to, co dává, je ze všeho nejsladší." Zvířecí symbolika v českých kázáních 14.-15. století jako didaktická pomůcka katechetiky. In: S. Konarska-Zimnicka, L. Kostuch, B. Wojciechowska. Zwierzeta w historii, literaturze i sztuce Europy. 1. vyd. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2017. s. 229-241. ISBN 978-83-7133-695-9.
Podnázev :
Rok * : 2017
Obor * : Dějiny
Forma vydání * : Tištená verze
Kód ISBN * : 978-83-7133-695-9
Název knihy v originálním jazyce * : Zwierzeta w historii, literaturze i sztuce Europy
Název edice a číslo svazku * : neuveden
Místo vydání * : Kielce
Název nakladatele * : Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
Označení vydání
(číslo vydání) :
1
Vydáno : v zahraničí
Autor zdrojového dokumentu : S. Konarska-Zimnicka, L. Kostuch, B. Wojciechowska
Počet stran * : 13
Počet stran knihy * : 402
Strana od * : 229
Strana do * : 241
Počet výtisků knihy * :
EID :
Klíčová slova anglicky * :
the Animal Symbolism; the 14th and 15th Century; Bohemian Homiletics; Catechetic Didactic Device; Tomáš of Štítné
Popis v původním jazyce * :
Rozkvět středověkých měst doprovázely rozsáhlé a významné změny sociální struktury středověké společnosti odrážející se ve změnách politického a ekonomického rozvržení sil nejen v samotných městech, ale také zemích. Nikoliv na posledním místě se však proměny sociální identifikace středověkého člověka promítaly také do jeho morálního cítění a proměňovaly ve snaze o socializaci městského obyvatelstva způsoby prezentace morálky a etických požadavků včetně volby výchovných a didaktických postupů. Dochované sbírky kázání i nástěnné malby dosvědčují soustavné úsilí o morální reformu nejen církve, ale také řadových věřících. Jednou z osvědčených a tradící již prověřených didaktických pomůcek katecheze se středověkému člověku nabízela křesťanská morália. V písemných pramenech dosvědčuje tuto praxi neutuchající zájem kazatelů o identifikaci jednotlivých hříchů, dále úsilí o jejich třídění a typologizaci doprovázené snahou nastínit vzájemné vztahy mezi hříchy. Obliba penitenciářů ? zpovědních příruček, propojila tematicky v nauce o hříších dosavadní teologickou literaturu s literaturou katechetickou, zaměřenou na poučení laických věřících. Rozkvět morálií reflektovalo rovněž umění a krásná literatura a vzájemné ovlivňování iniciovalo další vývoj nauky, který prostřednictvím sdružujících se motivů a jejich vzájemných asociacích probíhal nadále ve vazbách s různými směry západního křesťanského myšlení a života.
Popis v anglickém jazyce * :
The flourishing of medieval towns was accompanied by wide and important changes of the medieval social structures. They were reflected and followed by the political as well as economic changes within the medieval society and its power structures not only in the towns but in the entire countries as well. Last but not least the changes of social identification influenced the medieval man and his moral feelings and within the process of socialization of the urban society also modulated presentations of the ethic requirements including the didactic methods. Preserved collections of sermons as well as mural paintings show the persistent struggle for moral reform not only of the church but also of the individual believer. One of the well-proved and traditionally used catechetic didactic devices was Christian moralia.The literary sources confirm this pastoral praxis as well as preachers interested in identification of the individual sins as well as their struggle for taxonomy and typology of sins accompanied by the attempts to draw the mutual bonds between them. The popularity of penitential handbooks thematically connected the theology literature with catechetic texts. The topic that was the common issue for both was the theology of sin. The flourishing of moralia topics was reflected by both the fine art and literature. Moreover their mutual influences initiated further development of the teaching that through the unification of motifs and their mutual associations took place in connections with various movements of the western Christian thinking and life.
Typ zdroje financování výsledku * : Projekty CEP/Záměry CEZ
Seznam projektů :
ID Projektu Název projektu
Seznam ohlasů : 
Ohlas
R01: RIV/61988987:17250/17:A1801O21

© 2019 Centre for Information Technology

  • Technická podpora :
  • Mgr. Olga Blahutová (phone: +420 597 091 129, phone flap for UO: 1129)
  • Ing. Lucie Svitaneková (phone: +420 597 091 108, phone flap for UO: 1108)
Complementary Content
  • ${title}${badge}
${loading}