OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra filozofie (25100)
Title:
Hra skrývání a odkrývání, Roy Nachum: Autoportrét
Citace
Kalnická, Z. Hra skrývání a odkrývání, Roy Nachum: Autoportrét.
In:
STUDIA HUMANITATIS-ARS HERMENEUTICA. METODOLOGIE A THEURGIE HERMENEUTICKÉ INTERPRETACE.
Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. s. 333-348. VI. ISBN 978-80-7464-857-1.
Subtitle
Publication year:
2016
Obor:
Filosofie a náboženství
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7464-857-1
Book title in original language:
STUDIA HUMANITATIS-ARS HERMENEUTICA. METODOLOGIE A THEURGIE HERMENEUTICKÉ INTERPRETACE
Title of the edition and volume number:
VI
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
Ostravská univerzita
Issue reference (issue number):
:
Published:
v ČR
Author of the source document:
Number of pages:
16
Book page count:
414
Page from:
333
Page to:
348
Book print run:
100
EID:
Key words in English:
Roy Nachum, Martin Heidegger, Emmanuel Lévinas, Maurice Merleau-Ponty, portrait, sight, touch, lightness, darkness, hiding, uncovering, play
Annotation in original language:
Autorka příspěvku interpretuje obraz Roy Nachuma Vlastní portrét v souřadnicích úvah o identitě Já, zobrazené prostřednictvím autoportrétu, který nepracuje s obrazem tváře, ale Já zde zastupují ruce. Tato podoba portrétu a skutečnost, že obraz vyžaduje hmatový kontakt (na obrazu je Braillovým písmem napsaná báseň) vede autorku k úvahám o povaze a významu hmatu, symbolických významech ruky a vztahu mezi zrakem a hmatem v oblasti výtvarného umění. Obraz Roye Nachuma je vybudován na kontrastu světla a temnoty; součástí jeho interpretace jsou úvahy o světlu jako podmínce vnímání a poznání, a symbolické významy světla a temnoty.
Annotation in english language:
The author interprets the painting Self Portrait created by Roy Nachum in the conceptual framework of identity of the Self, represented by means of self-portrait which does not concentrate on the face but on the hands. This special way of portraying oneself and the fact that the painting needs tactile contact from the side of audience (on the surface of the painting, there is a poem written in Braille letters) directs the author of the paper to think about the significance of the touch, symbolic meanings of the hands and the relation between sight and touch in the area of visual arts. Roy Nachum?s painting is based on the contrast of lightness and darkness; that is the reason that the problem of light as a condition of perception and knowledge, and symbolic meanings of lightness and darkness are also taken into account in the course of interpretation.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17250/16:A1701JI5
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules