OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra pedagogiky a andragogiky (45120)
Title:
Čtenářské kompetence jako součást výbavy vysokoškolských studentů
Citace
Rozsypalová, M. Čtenářské kompetence jako součást výbavy vysokoškolských studentů.
In:
Pokroky v hodnocení klíčových kompetencí.
Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. s. 32-45. ISBN 978-80-7464-866-3.
Subtitle
Publication year:
2016
Obor:
Pedagogika a školství
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7464-866-3
Book title in original language:
Pokroky v hodnocení klíčových kompetencí
Title of the edition and volume number:
Neuveden
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
Ostravská univerzita
Issue reference (issue number):
:
Published:
v ČR
Author of the source document:
Number of pages:
14
Book page count:
128
Page from:
32
Page to:
45
Book print run:
200
EID:
Key words in English:
Reading literacy, functional literacy, adult, student, achievement test, questionnaire
Annotation in original language:
Čtenářská gramotnost jako součást gramotnostní výbavy současného člověka má své nezastupitelné místo také v rozvoji osobností studentů vysoké školy. Její význam je nesporný zejména v oblasti rozvoje jejich kognitivních procesů. Zkoumání úrovně čtenářské gramotnosti těchto studentů dosud stálo v České republice spíše na okraji zájmu vědeckého bádání. Výzkumná sonda, jejíž výsledky prezentujeme, přináší pokus o náhled na stav studentů v této oblasti. Studenti bakalářských programů denního i kombinovaného studia v didaktickém testu předvedli svou dovednost práce s textem, v dotazníku se pak vyjadřovali k vlastnímu pročtenářsky orientovanému chování. Výsledky výzkumné sondy umožní vysokoškolským pedagogům vhled do specifické oblasti práce s textem, resp. samostudia studentů.
Annotation in english language:
Reading literacy as part of a literacy equipment of a contemporary man is among other irreplaceable also in the progress of undergraduate students´ personality. Its importance is indisputable, especially in the development of their cognitive processes. So far, the research of the level of students´ literacy stood at the periphery of the interest of scientific research in the Czech republic. Research study, which results are presented here, brings an attempt to view the status of students in this area. In an achievement test, students of bachelor's degree programs in full-time and combined studies demonstrated their ability to work with text, then in the questionnaire they commented on their pro-reading-oriented behaviour. The results of the research probe will enable university teachers to have an insight into specific areas of work with the text, respectively the self-study of the students.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/16:A1701IBC
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules