OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra matematiky s didaktikou (45110)
Title:
Cesta učitele matematiky k budování schémat
Citace
Zemanová, R. a Hejný, M. Cesta učitele matematiky k budování schémat.
In:
Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol 2014, sborník příspěvků.
Plzeň: Vydavatelský servis, 2014. Vydavatelský servis, 2014. s. 73-78. ISBN 978-80-86843-45-2.
Subtitle
Publication year:
2014
Obor:
Pedagogika a školství
Number of pages:
6
Page from:
73
Page to:
78
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-86843-45-2
ISSN code:
Proceedings title:
Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol 2014, sborník příspěvků
Proceedings:
Národní
Publisher name:
Vydavatelský servis
Place of publishing:
Plzeň
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol 2014
Místo konání konference:
Srní na Šumavě
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Celostátní akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
constructivism in mathematics teaching, scheme-oriented education, education style diagnosis, classroom analysis, teachers? training
Annotation in original language:
V článku nabízíme učitelské veřejnosti jeden z účinných nástrojů zlepšení vztahu českých žáků k matematice a zvýšení úrovně jejich myšlení. Ten spočívá v posunu směrem k vyučování založenému na konstruktivistických principech, které je reprezentováno metodou VOBS, tedy vyučování orientované na budování schémat. Klíčovým prvkem metody je učitel a jeho schopnost změny tradiční role. S využitím parametrů pro diagnostiku edukačního stylu učitele publikovaných D. Jirotkovou a studie kognitivní dimenze výuky matematiky publikované M. Hejným budeme analyzovat několik vyučovacích hodin budoucích učitelů matematiky 1. stupně ZŠ a představíme možné cesty ke změně edukačního stylu učitele matematiky 1. stupně ZŠ směrem k metodě budování schémat.
Annotation in english language:
This article provides teachers with a powerful tool for improving the attitude of Czech pupils to mathematics and for increasing the quality of the way they think. The tool is based on the move to constructivist based teaching, represented by the SBOT method, i.e. scheme building oriented teaching. The key element of this method lies in the teacher and their ability to switch their traditional role. With the use of parameters to diagnose teacher?s educational style (published by Jirotková) and the research on the cognitive dimension of mathematics teaching (by Hajný), the authors analyze several classes of future teachers of first-level primary school mathematics and present possible ways for changing their educational style toward the method of scheme building.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/14:A1501DSG
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules