OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra psychologie (25700)
Title:
Prožívají učitelky svou pracovní zátěž intenzivněji než zdravotní sestry?
Citace
Paulík, K. a Tichý, M. Prožívají učitelky svou pracovní zátěž intenzivněji než zdravotní sestry?: In Sarmány-Schuler, I. (ed.)..
In:
31. Psychologické dni. Zborník príspevkov.
Bratislava: Stimul, 2013. Stimul, 2013. s. 252-255. ISBN 978-80-8127-086-4.
Subtitle
In Sarmány-Schuler, I. (ed.).
Publication year:
2013
Obor:
Psychologie
Number of pages:
4
Page from:
252
Page to:
255
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-8127-086-4
ISSN code:
Proceedings title:
31. Psychologické dni. Zborník príspevkov
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Stimul
Place of publishing:
Bratislava
Country of Publication:
Sborník vydaný v zahraničí
Název konference:
31. Psychologické dni
Místo konání konference:
Bratislava
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Evropská akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
Helping professiosns, professional burden, stress, teachers, nurses
Annotation in original language:
Prezentovaná studie je zaměřena na komparaci percepce profesní zátěže (měřené Meisterovým dotazníkem) pracovnic dvou pomáhajících profesí (učitelky gymnázií, n = 105, věk 24-60 let, M 41,29 let, SD 9,87; zdravotní sestry, n = 83, věk 22-64 let, M 38,18 let, SD 10,94), u nichž se předpokládá signifikantní zátěžová expozice. Obě profese se v řadě ukazatelů pracovní zátěže jevily jako srovnatelné. V rámci skupinového hodnocení nebyla zjištěna nadměrná zátěž. Počet pracovníků s nepříznivou úrovní profesní zátěže byl u obou profesí relativně nízký (kolem 6 %). Pocity přetížení byly indikovány téměř u čtvrtiny respondentek (23,8 % učitelek, 21,7 % sester). Pocity monotonie se v nízkém procentu vyskytovaly pouze u sester (3,6 %). Stresová odezva byla ve vyšším procentu indikována u učitelek (17,1 %), než u sester (8,4 %). U obou profesí byly při vyhodnocení dle otázek jako nejkritičtější detekovány položky časová tíseň a dlouhodobá únosnost.
Annotation in english language:
The presented study is focused on the comparison of perception of professional burden (measured by the questionnaire) in helping professions (teacher of grammar schools, n = 105, age 24-60 years, m. 41,29, S. 9.87; nurses n = 83, age 22-64 years, M 38,18, SD 10,94), which are regarded as significant stress exposure. Both professions in many indicators workload seemed comparable. In the framework of the evaluation group was not detected the excess burden. The number of workers with the unfavourable levels of professional burden for both professions was relatively low (around 6%). Feelings of overload indicated almost a quarter of informants (23.8% teachers; 21.7% nurses). Sensations of monotony in the low percentage was only for nurses (3.6%). Stress response was in a higher percentage indicated for teachers (17.1%), than among nurses (8.4%). For both professions evaluation according to the most critical issues, such as detected by the time crunch and long-term entry capacity.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17250/13:A1501B98
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules