OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra preprimární a primární pedagogiky (45140)
Title:
Analýza obrazových komponent v současných učebnicích přírodovědy
Citace
Šimik, O. Analýza obrazových komponent v současných učebnicích přírodovědy.
In:
Recenzovaný sborník příspěvků vědecké konference s mezinárodní účastí Sapere Aude 2014.
Hradec Králové: Magnanimtas, 2014. Magnanimtas, 2014. ISBN 978-80-87952-03-0.
Subtitle
Publication year:
2014
Obor:
Pedagogika a školství
Number of pages:
Page from:
Page to:
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-87952-03-0
ISSN code:
Proceedings title:
Recenzovaný sborník příspěvků vědecké konference s mezinárodní účastí Sapere Aude 2014
Proceedings:
Národní
Publisher name:
Magnanimtas
Place of publishing:
Hradec Králové
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Sapere Aude 2014
Místo konání konference:
Hradec Králové (distanční forma)
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Celostátní akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
textbook, primary science, graphic components, research
Annotation in original language:
V příspěvku popisujeme kvantitativně-kvalitativní výzkumné šetření mapující míru zastoupení grafických komponent a jejich strukturu v učebnicích přírodovědného předmětu na 1. stupni ZŠ vydaných šesti nakladatelstvími. Výsledky ukazují, že přibližně třetina učebnice je tvořena grafickými komponentami, a to bez ohledu na nakladatelství, můžeme však sledovat relativně velké odlišnosti v rámci jednotlivých přírodovědných témat. Značné rozdíly jsou v kvantitě jednotlivých obrazových komponent v jednotlivých učebnicích, kdy u všech zkoumaných nakladatelství jednoznačně převládají fotografie a ilustrační kresby, kdežto ostatní komponenty (jako schémata, grafy, tabulky či mapy) jsou zastoupeny spíše okrajově. Získané výsledky poslouží pro další analýzu, jak je s grafickými prvky v učebnicích pracováno.
Annotation in english language:
In this paper we describe a quantitative-qualitative research survey maps the level of representation of graphic components and its structure in the science textbooks for Elementary school issued by six publishers. The results show that approximately one third of the textbook is composed of graphical components and regardless of publishing, but we can observe relatively large differences in the individual science topics. Significant differences are in quantity of individual graphic components in various textbooks, which for all investigated dominate publishing photographs and illustrative drawings, while the other components (such as charts, graphs, tables or maps) are only marginally represented. The obtained results will be used for further analysis as graphic elements in textbooks working.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules