OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra slavistiky - Oddělení rusistiky (25220)
Title:
Modifikace frazémů v titulcích ekonomických periodik
Citace
Mrověcová, L. Modifikace frazémů v titulcích ekonomických periodik.
In:
Parémie národů slovanských V.
Ostrava: FF OU v Ostravě, 2010. s. 119-127. ISBN 978-80-7368-930-8.
Subtitle
Publication year:
2010
Obor:
Jazykověda
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7368-930-8
Book title in original language:
Parémie národů slovanských V
Title of the edition and volume number:
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
FF OU v Ostravě
Issue reference (issue number):
:
Published:
Author of the source document:
Number of pages:
9
Book page count:
Page from:
119
Page to:
127
Book print run:
EID:
Key words in English:
journalistic style; headline in a newspaper,; phraseology; phraseme; idiom; metaphor; modifications; precedent; text
Annotation in original language:
V článku se zaměřujeme na zjištění míry zastoupení modifikovaných frazémů v titulcích některých ruských a českých oficiálních ekonomických periodik (EP), na jejich typologii a interpretaci.Výsledky analýzy materiálu v tohoto sémantického pole ukázaly, že se v ruských EK periodikách objevují modifikované titulky ve větší míře než v českých EP. Hojná přítomnost frazelogizmů v EK periodikách, s početní převahou a s vyšším stupněm expesivity v ruském tisku, je potvrzením jednoho z typických projevů současného vývoje ruského jazyka, a to tendence k demokratizaci spisovného jazyka, které se nevyhnul ani odborný jazyk a v jeho rámci také ekonomický tisk.
Annotation in english language:
The article is dealing with the extent, typology, and interpretation of modified phrasemes in the headlines of some Russian and Czech economic periodicals. The phrasemes, within a broad definition of this linguistic term, do not appear frequently in their original form in the headlines of economic periodicals. This can be rather easily explained considering the target reader group is oriented mainly on economic and business reality. On the other hand, relatively common are modifications of phrasemes.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules