OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra pedagogické a školní psychologie (45160)
Title:
Netypické případy násilí ve školách
Citace
Badošek, R. Netypické případy násilí ve školách.
In:
Kompetencyjny kontekst warsztatu pracy nauczyciela.
Myslowice: Gornoslaska Wyzsa Szkola Pedagogiczna, 2010. Gornoslaska Wyzsa Szkola Pedagogiczna, 2010. s. 115-130. ISBN 978-83-89032-44-7.
Subtitle
Publication year:
2010
Obor:
Psychologie
Number of pages:
16
Page from:
115
Page to:
130
Form of publication:
ISBN code:
978-83-89032-44-7
ISSN code:
Proceedings title:
Kompetencyjny kontekst warsztatu pracy nauczyciela
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Gornoslaska Wyzsa Szkola Pedagogiczna
Place of publishing:
Myslowice
Country of Publication:
Sborník vydaný v zahraničí
Název konference:
Psychologiczne i pedagogiczne aspekty kompetencji zawodowej nauczycieli, wychowawców, kuratorów sądowych i pracowników socjalnych
Místo konání konference:
Myslowice
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Evropská akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
school massacres, shooting, mass murders, violence, attack prediction
Annotation in original language:
V článku jsou analyzovány atypické případy násilí páchané ve školách. Popsány jsou jednotlivé druhy útoků, rozdílnost psychologických profil pachatelů, na jakých místech ve škole se násilí dopouští, jaké jsou jejich nečastější reakce a jaké jsou spouštěcí okolnosti. Také jsou zpracovány celosvětové statistiky z hlediska nejrizikovějších ročních období, četnosti útoků v různých státech, použité zbraně a počty útoků podle typu škol. Článek obsahuje doporučení, které mohou pomoci odhalit připravovaný útok. Pokud k němu již dojde, tak mohou jeho následky minimalizovat. Existuje mnoho předsudků, automatických reakcí a neschopnost připustit si skutečnou nebezpečnost situace. I když se jedná o relativně málo častý jev, o kterém si pedagogové myslí, že se s ním nikdy nebudou muset setkat, tak každý rok přibude několik nových případů, které dokazují opak. Informace proto zvyšují kompetence učitelů v oblasti krizových situací.
Annotation in english language:
The paper analyzes atypical cases of school violence. It describes particular ways of attacks, variability of offenders´ psychological profiles, where offenders usually perpetrate, their most common reactions and various initial circumstances. Global statistics in terms of the riskiest seasons, frequency of attacks in different countries, used weapons and numbers of attacks according to the school types have been also elaborated. The article includes recommendations that can help to reveal an upcoming attack. If it already occurs, the consequences can be minimised. There are many prejudices, automatic reactions and inability to admit the real dangerousness of the situation. Even though this is a rare phenomenon and teachers think there is a low possibility that they would have to face it, on the contrary, there are several new cases each year. That is why, information facilitate teachers´ competences in dealing with such situations.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules