OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra anglistiky a amerikanistiky (25400)
Title:
Tvary a lektvary reklamy: ke komunikačním strategiím v časopisech pro ženy
Citace
Tomášková, R. Tvary a lektvary reklamy: ke komunikačním strategiím v časopisech pro ženy.
In:
Užívání a prožívání jazyka. K 90. narozeninám Františka Daneše.
Praha: Karolinum, 2010. Karolinum, 2010. s. 367-371. ISBN 978-80-246-1756-5.
Subtitle
Publication year:
2010
Obor:
Jazykověda
Number of pages:
546
Page from:
367
Page to:
371
Form of publication:
ISBN code:
978-80-246-1756-5
ISSN code:
Proceedings title:
Užívání a prožívání jazyka. K 90. narozeninám Františka Daneše
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Karolinum
Place of publishing:
Praha
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Užívání a prožívání jazyka. K 90. narozeninám Františka Daneše
Místo konání konference:
Praha
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Celosvětová akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
manipulation ; persuasion; mass media discourse; communication strategies; women magazines; advertising discourse
Annotation in original language:
Studie vychází z van Dijkovy interpretace procesu manipulace v současném masmediálním diskursu a zaměřuje se na manipulativní komunikační strategie typické pro reklamy na prostředky proti stárnutí publikované v britských, amerických a českých časopisech pro ženy. Jejich persvazivní účinek se rozvíjí spolu s rostoucím pocitem nejistoty, který ve čtenáři vyvolávají uváděné odborné informace, zpochybňování zažitých stereotypů, spojování boje proti stárnutí s péčí o zdraví a využití moci autorit, především lékařů, vědců a celebrit.
Annotation in english language:
Drawing upon Van Dijk´s interpretation of the process of manipulation in contemporary mass media, the study focuses on manipulative communication strategies typical of anti-aging product advertising in lifestyle magazines for women. Its persuasive effect develops with the growing feelings of uncertainty it arouses in the readers through the expected as well as unexpected expert knowledge presented, supporting and undermining shared stereotypes, relating anti-aging care to undeniable values such as health and exploiting the power of authorities, namely doctors, scientists and celebrities. The advertisements discussed confirm earlier research results emphasizing the hybrid and parasite character of advertising discourse, combining effectively features of scientific reading and conversation.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17250/10:A1100YRZ
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules