OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra českého jazyka a literatury s didaktikou (45100)
Title:
Prestiž spisovné češtiny ve světle představ, příkazů a zákazů
Citace
Svobodová, J. Prestiž spisovné češtiny ve světle představ, příkazů a zákazů.
In:
Eurolingua & Eurolitteraria 2009.
Technická univerzita v Liberci, 2009. s. 143-148. ISBN 978-80-7372-544-0.
Subtitle
Publication year:
2009
Obor:
Jazykověda
Number of pages:
6
Page from:
143
Page to:
148
Form of publication:
ISBN code:
978-80-7372-544-0
ISSN code:
Proceedings title:
Eurolingua & Eurolitteraria 2009
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Technická univerzita v Liberci
Place of publishing:
Neuveden
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Eurolingua & Eurolitteraria 2009
Místo konání konference:
Liberec
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Evropská akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
Standard Czech Language, codification and institutional care of the Czech Language
Annotation in original language:
Příspěvek navazuje na nedávné dílčí sondy, které naznačily, že zejména školní mládež ve věku do 15 let zřejmě nepokládá kodifikaci a institucionální péči o češtinu za tak důležitou jako dospělí respondenti. Nynější dotazníková výzkumná sonda mapuje situaci u středoškoláků i učňů ve věku od 16 do 19 let a u kontrolní skupiny vysokoškoláků, kteří češtinu studují v rámci svého zaměření. Z porovnání vyplynuly zřetelné rozdíly mezi odpověďmi středoškoláků (ti vnímají spisovnou češtinu hlavně jako pravidla a příkazy, která je nutno respektovat; pro život ji označují za potřebnou, ale ne vždy tolik, jak tvrdí školní výuka) a vysokoškoláků-češtinářů (těm se jeví spisovná čeština většinou jako užitečný soubor rad a doporučení; nejčastěji ji hodnotí jako potřebnou pro život alespoň tak, jak tvrdí školní výuka, resp. potřebnou ještě víc).
Annotation in english language:
The contribution follows recent partial probes, which signalled that mainly school pupils aged up to 15 years apparently do not consider the codification and institutional care of the Czech language to be important to such an extent as the adult respondents consider it to be. The actual research probe maps the situation in case of secondary school students and apprentices aged from 16 to 19 years and a verification group of university students.Comparison of the results showed transparent differences between the answers of secondary school students (who perceive the standard Czech as rules and directions, which are necessary to be obeyed; they stated that the standard Czech is needed for life, but not that much as the school teaching asserts) and university students of the Czech studies (who mostly think that the standard language is a useful set of advices and recommendations; usually they assess it as needed for life at least to the extent asserted by the school teaching, or even more necessary).
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/09:A1000WWV
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules