OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra českého jazyka a literatury s didaktikou (45100)
Title:
Fenomén spisovnosti aktuálně: spisovná čeština v očích dospělých a mládeže
Citace
Svobodová, J. Fenomén spisovnosti aktuálně: spisovná čeština v očích dospělých a mládeže.
In:
Komunikace s dětmi a mládeží - spojující i rozdělující.
Ostrava: Pedagogická fakulta v Ostravě, 2009. Pedagogická fakulta v Ostravě, 2009. s. 78-83. ISBN 978-80-7368-765-6.
Subtitle
Publication year:
2009
Obor:
Jazykověda
Number of pages:
6
Page from:
78
Page to:
83
Form of publication:
ISBN code:
978-80-7368-765-6
ISSN code:
Proceedings title:
Komunikace s dětmi a mládeží - spojující i rozdělující
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Pedagogická fakulta v Ostravě
Place of publishing:
Ostrava
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Komunikace s dětmi a mládeží - spojující i rozdělující
Conference venue:
Ostrava
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Evropská akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
Standard Czech, language culture, codification and institutional care of language, internationalisation of Czech vocabulary, anglicisms and their formal adaptation
Annotation in original language:
Aktuálně provedené dílčí sondy ukazují, že školní mládež i dospělí oceňují spisovnou češtinu i její školní výuku jako důležitou. Jak dospělí, tak mladí lidé vidí využití spisovné češtiny v životě obdobně realisticky, ale institucionální péči o spisovnou češtinu pokládají dospělí respondenti za významnější, než jak se momentálně jeví mládeži. Vcelku překvapivě se ukazuje, že v pohledu na anglicismy se názory mladších respondentů dají srovnat s dospělými: v detailech se sice výsledky různí, nicméně konečné pořadí míry akceptovatelnosti osmi vybraných anglicismů je až na jediný případ totožné. Nepotvrdilo se tedy, že mladší generace vnímá anglicismy výrazně odlišně ani že je k nim tolerantnější.
Annotation in english language:
Current partial probes show that both the school youth and adults estimate the standard Czech and its school teaching to be important. The adults, as well as the young people have a similar realistic opinion of usage of the standard Czech in their lives. Nevertheless, the adult respondents regard the institutional care of the standard language to be more important than it has been declared by the youth. Quite surprisingly, we can see that from the point of view of anglicisms the opinions of younger respondents can be compared with the adults: however the results are different in details, the final sequence of acceptability rate of eight selected anglicisms is identical (with the exception of one case). It has not been proved that the younger generation would perceive the anglicisms in a significantly different way or would be more tolerant to them.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/09:A1000WWF
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules