OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra pedagogické a školní psychologie (45160)
Title:
Jak správně vytvářet textové materiály pro studující se zrakovým postižením
Citace
Kimplová, T. Jak správně vytvářet textové materiály pro studující se zrakovým postižením.
In:
Soft kompetence v informační společnosti.
Ostrava: Repronis, 2008. Repronis, 2008. s. 83-89. ISBN 978-80-7368-513-3.
Subtitle
Publication year:
2008
Obor:
Psychologie
Number of pages:
7
Page from:
83
Page to:
89
Form of publication:
ISBN code:
978-80-7368-513-3
ISSN code:
Proceedings title:
Soft kompetence v informační společnosti
Proceedings:
Publisher name:
Repronis
Place of publishing:
Ostrava
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Soft kompetence v informační společnosti
Conference venue:
Ostrava
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Evropská akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
Studying with visual impairment, educational materials for visually impaired, the rules for creating text for visually impaired readers.
Annotation in original language:
Studenti se zrakovým postižením se mohou do běžné výuky zapojit bez větších obtíží. Problém nastává v dostupnosti studijních materiálů a to s ohledem na charakter jejich handicapu. Většinou je nejvhodnější podobou forma elektronická. Skupinu osob se zrakovým handicapem ale netvoří pouze lidé nevidomí, nýbrž např. také lidé se zúženým zorným polem, s velmi vysokou krátkozrakostí, barvoslepostí a dalšími zrakovými vadami. Každá skupina využívá pro práci s počítačem speciální technologie, které jim obsah textu zpřístupňují. Při tvorbě textů, které budou používat zrakově handicapovaní, je vhodné dodržovat určitá pravidla, aby byla čitelnost textu dobrá, a to např. tyto.: psaný text je nejlépe čitelný bez pozadí; struktura kapitol by měla mít vždy stejný řád; všechny grafické prvky, které nesou významové sdělení, by měly mít doplňující textovou alternativu; tabulky dávají smysl čtené po řádcích atd.
Annotation in english language:
Visually impaired students can study without considerable difficulties. Problems may occur concerning availability of educational materials because of their handicap. Generally the most suitable form of study materials is electronic. But not every visually impaired student has to be only blind; he/she can have other problems such as reduced vision, myopia, color blindness etc. Everyone from this group uses special technologies for work with computers, which give him/her an access to the content of a text. It is appropriate to keep specific rules when a text for the visually impaired is created because of good readability. For example: a written text is mostly legible without background. A chapter?s structure should always have the same frame; all graphic items with meanings should have their own text alternative; tables make sence when read line by line etc.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/08:A1000S9B
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules