OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra dějin umění a kulturního dědictví (25351)
Title:
Bolestný Kristus a vizuální manifestace praesentia realis v umění pozdního středověku
Citace
Rywiková, D. Bolestný Kristus a vizuální manifestace praesentia realis v umění pozdního středověku.
In:
Historie/Historica 15/ 2008.
Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008. Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008. s. 7-25. ISSN 1213-8452.
Subtitle
Publication year:
2008
Obor:
Dějiny
Number of pages:
19
Page from:
7
Page to:
25
Form of publication:
ISBN code:
ISSN code:
1213-8452
Proceedings title:
Historie/Historica 15/ 2008
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta
Place of publishing:
Ostrava
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Conference venue:
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
WoS code:
EID:
Key words in English:
Man of Sorrows; Visual Arts; Middle Ages; Eucharist
Annotation in original language:
Článek se zabývá zobrazením Bolestného Krista v umění střední Evropy ve 14. a 15. století jako specifický ikonografický typ reflektující svátek Božího těla.
Annotation in english language:
The article deals with the image of the Man of Sorrows in Central European Art of the 14th and 15th centuries as a specific iconographic type closely related to the Feast of Corpus Christi. The Man of Sorrows served as a suitable motif for expressing the central dogma of the Corpus Christi feast - the praesentia realis Christi in the Eucharist. Besides visualisation of the complex theological ideas on the two substances of Christ´s body and his presence, the motif allowed greater emotional involvement of the believer in devotion of the new feast. The artists of the Late Middle Ages dedicated to this visual theme great attention not only from an iconographical point of view but also in the purely formal manner of its representation. They often used an illusionistic, naturalistic or even corporeal artistic style that was designed, on the basis of empirical experience, to visualise to corporeal eyes the mystery of the Eucharist, unreachable otherwise by either the intellect or the senses
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules