OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
>
Publ3 search
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra českého jazyka a literatury s didaktikou (45100)
Title:
Školský diskurz v češtině a možnosti jeho zkoumání
Citace
Höflerová, E. Školský diskurz v češtině a možnosti jeho zkoumání.
In:
Západoslovanské jazyky v 21. století 2.
Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. Ostravská univerzita, 2005. s. 63-69. ISBN 80-7368-158-7.
Subtitle
Publication year:
2005
Obor:
Number of pages:
7
Page from:
63
Page to:
69
Form of publication:
ISBN code:
80-7368-158-7
ISSN code:
Proceedings title:
Západoslovanské jazyky v 21. století 2
Proceedings:
Publisher name:
Ostravská univerzita
Place of publishing:
Ostrava
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Místo konání konference:
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Evropská akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
Annotation in original language:
Text zpracovává dva tematické okruhy. Autorka se nejdříve zabývá se termínem diskurz a umisťuje ho do souvislostí s pojmy, které jsou v české lingvistice užívány pro činnost totožnou s cíli tzv. analýzy diskurzu. Zdůrazňuje, že nově šířený pojem diskurz může být zdrojem nedorozumění v případě, že bude (často jako daň módnosti) užit unáhleně a nepřesně. Jevy, které zahrnuje pojem ?školský diskurz?, jsou porovnávány se znaky textu, s jevy spojenými s pojmem dialog a pojmem komunikace, resp. školská komunikace. Autorka vyvozuje totožnost pojmů školský diskurz a školská komunikace na základě vlastností kontextových proměnných a na základě vlastností vzniklého textu.
Annotation in english language:
The article deals with some theoretical and methodological aspects of the school communication research. The author formulates her attitude towards the terms discourse, text, dialog and monolog. She reminds the readers of those signs of the school communication which require inter-disciplinary studies, and defines the areas whose possible linguistic research can bring important stimuli for the other fields concentrating on the school communication. Key words: School communication, dialog, discourse, text, discourse analysis, school communication analysis.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules