OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra technické a pracovní výchovy (45070)
Title:
Rozvoj gramotnosti v odborném vzdělávání v kontextu integrované výuky oborové didaktiky, exkurzí a praxí
Citace
Rudolf, L., Tvarůžka, V., Slovák, S. a Vaněk, J. Rozvoj gramotnosti v odborném vzdělávání v kontextu integrované výuky oborové didaktiky, exkurzí a praxí.
In:
Schola nova, quo vadis? 2025: Schola nova, quo vadis? 2025 2025-11-07 Praha.
Praha: Extrasystem, 2025. s. 144-148. ISBN 978-80-87570-67-8.
Subtitle
Publication year:
2025
Obor:
Number of pages:
5
Page from:
144
Page to:
148
Form of publication:
Elektronická verze
ISBN code:
978-80-87570-67-8
ISSN code:
Proceedings title:
Schola nova, quo vadis? 2025
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Extrasystem
Place of publishing:
Praha
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Schola nova, quo vadis? 2025
Conference venue:
Praha
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Evropská akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
technical literacy, functional literacy, financial literacy, vocational education, subject didactics, integrated teaching
Annotation in original language:
Článek se věnuje konceptu gramotnosti v širším pojetí, přičemž důraz klade zejména na technickou gramotnost jako klíčovou kompetenci pro úspěšné fungování v technicky zaměřené společnosti. Autoři popisují zkušenosti z výuky v rámci studijního programu Učitelství odborných předmětů, kde dochází k propojení didaktiky, exkurzí do firem a studentskýchprezentací. Vedle technické a finanční gramotnosti je akcentována i funkční gramotnost, jak ji definuje UNESCO a další mezinárodní dokumenty. Článek rovněž představuje konkrétní metody rozvoje gramotnosti u studentů odborných škol a budoucích učitelů, a prezentuje výsledky evaluace integrované výuky z pohledu samotných studentů.
Annotation in english language:
This article discusses the principles and dimensions of literacy, with a particular focus on technical literacy as a key prerequisite for successful participation in a technically oriented society. It draws on experiences from teaching in the Vocational Subject Teacher Trainingprogram, where subject didactics are integrated with company excursions and student presentations. In addition to technical and financial literacy, the article emphasizes functional literacy, as outlined in UNESCO and other international strategies. The authors proposeeffective methods for developing literacy among vocational school students and future teachers, and present an evaluation of integrated teaching from the students’ perspective.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules