OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra českého jazyka a literatury s didaktikou (45100)
Title:
Kudy se má ubírat výuka mateřštiny?
Citace
Svobodová, J. Kudy se má ubírat výuka mateřštiny?.
In:
Člověk - jazyk - výchova a vzdělání.
Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2000. Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2000. s. 63-66. ISBN 80-7042-159-2.
Subtitle
Publication year:
2000
Obor:
Jazykověda
Number of pages:
4
Page from:
63
Page to:
66
Form of publication:
ISBN code:
80-7042-159-2
ISSN code:
Proceedings title:
Člověk - jazyk - výchova a vzdělání
Proceedings:
Publisher name:
Pedagogická fakulta Ostravské univerzity
Place of publishing:
Ostrava
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Místo konání konference:
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Celostátní akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
mother tongue; phraseology; idiomaticity; multiword unit; lexical meaning
Annotation in original language:
Autorka konstatuje na základě výzkumu, že také systematická výuka frazeologie by měla být součástí hodin mateřštiny na základních a středních školách, neboť pomůže celistvému pohledu na jazyk jako na živý organismus, který se také proměňuje a vyvíjí. V rámci frazému ztrácejí slova svůj původní význam a začleňují se do metaforicky pojaté víceslovné jazykové jednotky. Tento proces přetváření slovního významu není žákům dostatečně ozřejmován. Učebnice mateřštiny, které vhodně a nenásilně kombinují jazykové a literární učivo s komunikační výchovou, snáze dovedou žáky také ke čtenářství.
Annotation in english language:
On the basis of extensive research the present author comes to the conclusion that the systematic treatment of phraseology (or idiomaticity) of language should be part of mother tongue classes at both primary and secondary schools because this approach assists in illuminating language as a ?living? organism which is subject to perpetual changes. Within an idiomatic expression the separate words lose their original meaning and become members of a multiword unit which is understood metaphorically. This process of changing the lexical meaning of words has not yet been made sufficiently clear to pupils at primary and secondary schools. Mother tongue textbooks which suitably combine linguistic and literary items with the communication instructions can lead the pupils to fiction reading more easily.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/00:00000041
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules