OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra preprimární a primární pedagogiky (45140)
Title:
Schola Ludus J. A. Komenského a současné pojetí dramatické výchovy
Citace
Karaffa, J. Schola Ludus J. A. Komenského a současné pojetí dramatické výchovy.
In:
Wspólnota dziedzictwa kulturowego.
1. vyd. Kraków: Impuls, 2004. s. 137-148. ISBN 83-7308-317-0.
Subtitle
Publication year:
2004
Obor:
Pedagogika a školství
Form of publication:
ISBN code:
83-7308-317-0
Book title in original language:
Wspólnota dziedzictwa kulturowego
Title of the edition and volume number:
Place of publishing:
Kraków
Publisher name:
Impuls
Issue reference (issue number):
1:
Published:
Author of the source document:
Number of pages:
12
Book page count:
Page from:
137
Page to:
148
Book print run:
EID:
Key words in English:
Jan Amos Komenský, Schola Ludus, school games, dramatic education, pedagogical conception of the theatre
Annotation in original language:
Myšlenky českého teologa, filozofa, spisovatele a pedagoga Jana Amose Komenského (1592 - 1670) mohou být stále aktuální a užitečné nejenom pro pedagogy. Proto se pokusíme nahlédnout na jeho Scholu Ludus (Školu na jevišti, někdy také předkládanou jako Školu hrou) a porovnat odkazy, které nám zanechal se současným pojetím dramatické výchovy. Jeho práce měla mimořádný význam pro vývoj pedagogického pojetí divadla, protože jeho přístup je zcela originální a v mnoha ohledech vybočuje z celého vývoje školských her v té době. Jistá konfrontace s jeho odkazy se dotýká pedagogických zkušeností, pro něž hranice států nemusí být překážkou.
Annotation in english language:
The ideas of the Czech theologian, writer and educator Jan Amos Komenský (1592 ? 1670) can be still relevant and useful not only for educators. That is why we will try to look at his Schola Ludus (school on the stage, sometimes translated as School as a game) and compare legacy he left with the current theory of dramatic education. His work has had an exceptional importance for the development of pedagogical conception of the theatre because his approach is purely original and in many aspects deviates from all the development of school games in that time. A certain confrontation with his inheritance touches the pedagogical experience, for which the state border doesn?t have to be a barrier.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/04:00000050
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules