OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
kapitola v odborné knize (C)
Domácí pracoviště:
Centrum pro hospodářské a sociální dějiny (25820)
Název:
Dopravní obslužnost Orlové v 19. až 21. století
Citace
Závodná, M. Dopravní obslužnost Orlové v 19. až 21. století.
In:
K. Lančová, M. Závodná, A. Zářický (eds.).
Orlová, Slezsko a střední Evropa 1223-2023.
Ostrava: Ostravská univerzita, 2023. s. 391-412. ISBN 978-80-7599-389-2.
Podnázev
Rok vydání:
2023
Obor:
Dějiny
Forma vydání:
Tištená verze
Kód ISBN:
978-80-7599-389-2
Název knihy v originálním jazyce:
Orlová, Slezsko a střední Evropa 1223-2023
Název edice a číslo svazku:
Místo vydání:
Ostrava
Název nakladatele:
Ostravská univerzita
Označení vydání
(číslo vydání):
:
Vydáno:
v ČR
Autor zdrojového dokumentu:
K. Lančová, M. Závodná, A. Zářický (eds.)
Počet stran:
21
Počet stran knihy:
612
Strana od:
391
Strana do:
412
Počet výtisků knihy:
400
EID:
Klíčová slova anglicky:
transport; railway; local railway; bus; fast tram; trolleybus; history
Popis v původním jazyce:
Do 60. let 20. století měla Orlová vynikající dopravní spojení. Obcí procházela železniční trať Košicko-bohumínské dráhy, místní doly a koksovny propojovaly báňské vlečky. Obyvatelé mohli pro cesty do Karviné, Bohumína či Ostravy využívat úzkorozchodné dráhy. Systém kolejové dopravy doplňovalo autobusové spojení. S podstupující důlní činností a preferencí autobusové dopravy však Orlová o své kolejové spojení přišla. Přeložka Košicko-bohumínské dráhy ve směru Louky nad Olší – Karviná – Dětmarovice připravila Orlovou o osobní železniční dopravu. Modernizace silniční sítě zlikvidovala úzkorozchodné dráhy. Návrhy zřídit trolejbusové spojení zůstaly jen ve stádiu úvah a tratě rychlé tramvaje plánované v 80. letech 20. století se Orlové vyhnuly. Se zánikem totalitárního systému zůstala obec odkázána pouze na regionální autobusové dopravce. S postupným útlumem uhelného hornictví a s ním spojené nákladní dopravy se objevily návrhy napojit bývalou montánní dráhu na systém městské dopravy prostřednictvím systému vlakotramvaje. Kvůli přetrvávající legislativě, která toto řešení neumožňuje, se od nového tisíciletí stále výrazněji hovořilo o znovuzřízení tramvajového spojení mezi Ostravou, Havířovem a Karvinou. V posledních letech byly úvahy modifikovány a mezi uvažovanými dopravními uzly tohoto systému se místo Havířova objevila Orlová. K roku 2022 je projekt podporován politickými kruhy, existuje rovněž studie proveditelnosti, není však dořešen zdroj financování.
Popis v anglickém jazyce:
Until the 1960s, Orlová had excellent transport links. The municipality was intersected by the Košice-Bohumín railway line, while the local mines and coking plants were connected by mine railways. Residents were able to use narrow-gauge railways for journeys to Karviná, Bohumín or Ostrava. The rail system was complemented by a bus connection. However, with the progressing mining operations and preference of bus transport, Orlová gradually lost its rail connection. The transfer of the Košice-Bohumín railway line in the direction of Louky nad Olší – Karviná – Dětmarovice deprived Orlová of passenger railway transport. The modernisation of the road network put an end to narrow-gauge railways. Proposals to establish a trolleybus connection remained only in consideration, and the fast tram lines planned in the 1980s did not go as far as Orlová. With the end of the totalitarian system, the municipality remained dependent only on regional bus operators. With the gradual decline of coal mining and the associated freight, there had been proposals to connect the former mine railway to the city transport system via the tram-train system. Due to the persisting legislation that does not allow this solution, since the new millennium there has been increasing talk of the re-establishment of a tram connection between Ostrava, Havířov and Karviná. In recent years, these considerations have been modified, and Orlová has taken the place of Havířov among the considered junctions of this system. As of 2022, the project is being supported by political circles and there is also a feasibility study, but the source of funding is not yet resolved.
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules