OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Centrum pro hospodářské a sociální dějiny (25820)
Title:
Dopravní obslužnost Orlové v 19. až 21. století
Citace
Závodná, M. Dopravní obslužnost Orlové v 19. až 21. století.
In:
K. Lančová, M. Závodná, A. Zářický (eds.).
Orlová, Slezsko a střední Evropa 1223-2023.
Ostrava: Ostravská univerzita, 2023. s. 391-412. ISBN 978-80-7599-389-2.
Subtitle
Publication year:
2023
Obor:
Dějiny
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7599-389-2
Book title in original language:
Orlová, Slezsko a střední Evropa 1223-2023
Title of the edition and volume number:
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
Ostravská univerzita
Issue reference (issue number):
:
Published:
v ČR
Author of the source document:
K. Lančová, M. Závodná, A. Zářický (eds.)
Number of pages:
21
Book page count:
612
Page from:
391
Page to:
412
Book print run:
400
EID:
Key words in English:
transport; railway; local railway; bus; fast tram; trolleybus; history
Annotation in original language:
Do 60. let 20. století měla Orlová vynikající dopravní spojení. Obcí procházela železniční trať Košicko-bohumínské dráhy, místní doly a koksovny propojovaly báňské vlečky. Obyvatelé mohli pro cesty do Karviné, Bohumína či Ostravy využívat úzkorozchodné dráhy. Systém kolejové dopravy doplňovalo autobusové spojení. S podstupující důlní činností a preferencí autobusové dopravy však Orlová o své kolejové spojení přišla. Přeložka Košicko-bohumínské dráhy ve směru Louky nad Olší – Karviná – Dětmarovice připravila Orlovou o osobní železniční dopravu. Modernizace silniční sítě zlikvidovala úzkorozchodné dráhy. Návrhy zřídit trolejbusové spojení zůstaly jen ve stádiu úvah a tratě rychlé tramvaje plánované v 80. letech 20. století se Orlové vyhnuly. Se zánikem totalitárního systému zůstala obec odkázána pouze na regionální autobusové dopravce. S postupným útlumem uhelného hornictví a s ním spojené nákladní dopravy se objevily návrhy napojit bývalou montánní dráhu na systém městské dopravy prostřednictvím systému vlakotramvaje. Kvůli přetrvávající legislativě, která toto řešení neumožňuje, se od nového tisíciletí stále výrazněji hovořilo o znovuzřízení tramvajového spojení mezi Ostravou, Havířovem a Karvinou. V posledních letech byly úvahy modifikovány a mezi uvažovanými dopravními uzly tohoto systému se místo Havířova objevila Orlová. K roku 2022 je projekt podporován politickými kruhy, existuje rovněž studie proveditelnosti, není však dořešen zdroj financování.
Annotation in english language:
Until the 1960s, Orlová had excellent transport links. The municipality was intersected by the Košice-Bohumín railway line, while the local mines and coking plants were connected by mine railways. Residents were able to use narrow-gauge railways for journeys to Karviná, Bohumín or Ostrava. The rail system was complemented by a bus connection. However, with the progressing mining operations and preference of bus transport, Orlová gradually lost its rail connection. The transfer of the Košice-Bohumín railway line in the direction of Louky nad Olší – Karviná – Dětmarovice deprived Orlová of passenger railway transport. The modernisation of the road network put an end to narrow-gauge railways. Proposals to establish a trolleybus connection remained only in consideration, and the fast tram lines planned in the 1980s did not go as far as Orlová. With the end of the totalitarian system, the municipality remained dependent only on regional bus operators. With the gradual decline of coal mining and the associated freight, there had been proposals to connect the former mine railway to the city transport system via the tram-train system. Due to the persisting legislation that does not allow this solution, since the new millennium there has been increasing talk of the re-establishment of a tram connection between Ostrava, Havířov and Karviná. In recent years, these considerations have been modified, and Orlová has taken the place of Havířov among the considered junctions of this system. As of 2022, the project is being supported by political circles and there is also a feasibility study, but the source of funding is not yet resolved.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules