OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
>
Publ3 search
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Našeptávač:
Přidat autora k záznamu
Zavřít
Dále
Dále
Zavřít
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
RUV - Certifikovaný záznam
Domácí pracoviště:
Katedra malby (50230)
Název:
Radost
Citace
Kowolowski, F. Radost. 2022.
Podnázev
Rok vydání:
2022
Obor:
Klíčová slova anglicky:
Contemporary Art, ;Modernist Art, ;Avant garde, ;Installation, ;Photo, ;Sculpture, ;Painting
Popis v původním jazyce:
Čím může být radost? Měla by být synonymem života samého. Stává se ovšem život opravdovou radostí, nebo se utápí spíše v upachtěnosti, obavách a práci? Nemíjíme se s pravou podstatou existence? Bylo vůbec kdy lidstvo jako celek v minulosti šťastné? Neplatí v dějinách spíše pragmatická rovnice, že radost si musíme zasloužit a vybojovat? Dnešní svět se točí kolem výkonu a spotřeby. „Prosté“ radosti života, které by měly být jeho vše naplňující podstatou, se dostávají do zvláště schizofrenní situace. Smyslové vnímání světa, rodina, požitky, smích, sexuální touha, či jen třeba tichá chvíle samoty se na jedné straně interpretují jako přízemní a devalvující projevy bytí, jako překážky výkonu, dokonalého zdraví a exponenciálně rostoucí kariéry. Na druhou stranu se prostých projevů radosti zmocňují tržní mechanismy a vytvářejí z nich produkty konzumní spotřeby. Jakoby se vytrácel tichý střed v prožívání „obyčejných“ radostí. Zdají se být banální. Výstava cílí právě na prosté lidské radosti. Při přípravě se otevřelo široké pole možných podtémat. Nakonec se výběr intuitivně ustálil na erotické touze, přecházející v milenecký vztah a rodinu, jídlo, pohyb, koupání a chvíle osobního ticha. Můj kurátorský otisk radosti. Zajímalo mě, zdali se z těchto mikrotémat dá sestavit výstava, která bude limitovaná výběrem ze sbírky GVUO. Podotýkám, že sondáž si nekladla ambici pregnantněji a uceleněji charakterizovat „pravdivý“ obraz formálně-obsahového vývoje jednotlivých podtémat v dějinách umění, a to i vzhledem k obsazení různých médií (malba, kresba, grafika, socha). Z jednotlivých oblastí můžou pro diváka vyplynout určité charakteristiky dějinné výtvarné optiky. Vedle sebe tak můžeme zhlédnout například milenecké dvojice jako tradiční popisný znak, náladovost impresionistického rukopisu, až k postmodernímu „úšklebu“ a nadsázce. Do projektu jsem oslovil i intermediálního umělce, malíře a performera Františka Kowolowského, který na téma výstavy autonomně reaguje. Kurátor: Jar
Popis v anglickém jazyce:
What can joy be? It should be synonymous with life itself. However, does life become a real joy, or does it rather drown in busyness, worries and work? Are we missing the true essence of existence? Has humanity as a whole ever been happy in the past? Isn't the more pragmatic equation in history that we have to earn and fight for happiness? Today's world revolves around performance and consumption. The "simple" joys of life, which should be its all-fulfilling essence, find themselves in a particularly schizophrenic situation. Sensory perception of the world, family, pleasures, laughter, sexual desire, or even a quiet moment of solitude are interpreted on the one hand as mundane and devaluing manifestations of being, as obstacles to performance, perfect health and an exponentially growing career. On the other hand, simple expressions of joy are seized by market mechanisms and turned into products of consumer consumption. It was as if the quiet center in experiencing "ordinary" joys was disappearing. They seem trite. Curator: Jaroslav Michna EXHIBITING AUTHORS: Karel Adamus, Daniel Balabán, Nikolaj Petrovič Bogdanov-Bělskij, Josef Čapek, František Zdeněk Eberl, Emil Filla, Viktor Frank, Augustin Handzel, Vlastimil Hofman, Miloš Jiránek, Michal Kalhous, Beneš Knüpfer, Anton Kolig, Konstantin Alexejevič Korovin, František Kowolowski, Otakar Kubín, Piotr Alexejevič Levčenko, Emanuel Krescenc Liška, Filip Andrejevič Maljavin, Josef Mařatka, Jiří Načeradský, Otmar Oliva, Eduard Ovčáček, Dita Pepe, Jan Preisler, Pavla Sceranková, Jakub Schikaneder, Jiří Surůvka, Jindřich Štreit, Franta Uprka, Joža Uprka, Tomáš Vaněk, Jan Zrzavý, Rudolf Žebrok, František Ženíšek
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules