OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra speciální pedagogiky (45130)
Title:
Subjektivní hodnocení dysfonie u dospělých osob s astmatem či chronickou obstrukční pulmonální nemocí
Citace
Demeterová, J. a Kytnarová, L. Subjektivní hodnocení dysfonie u dospělých osob s astmatem či chronickou obstrukční pulmonální nemocí.
In:
Hodnocení variabilních mechanismů hlasu, jazyka a řeči v kontextu logopedického a neurovývojového bádání.
Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2023. s. 206-218. ISBN 978-80-244-6271-4.
Subtitle
Publication year:
2023
Obor:
Pedagogika a školství
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-244-6271-4
Book title in original language:
Hodnocení variabilních mechanismů hlasu, jazyka a řeči v kontextu logopedického a neurovývojového bádání
Title of the edition and volume number:
neuveden
Place of publishing:
Olomouc
Publisher name:
Univerzita Palackého v Olomouci
Issue reference (issue number):
:
Published:
v ČR
Author of the source document:
Number of pages:
12
Book page count:
312
Page from:
206
Page to:
218
Book print run:
EID:
Key words in English:
research; voice; language; speech; speech-language pathology; special education; neurodevelopment; reading; phatic disorders; neurocognitive; autism; oromotor skills; linguistics; communication; pragmatics; articulation; diagnostics; therapy; COVID19
Annotation in original language:
Kolektivní monografie je zaměřena na zkoumání vybraných fyziologických a patologických mechanismů hlasu, jazyka řeči v kontextu logopedického, speciálněpedagogického a neurovývojového, psycholingvistického a neurolingvistického bádání. Jedná se o dvanáct vybraných oblastí specifik a odchylek komunikace zahrnujících oblast orální motoriky, respirace, fonace a rezonance, artikulace, srozumitelnosti a porozumění řeči, fatických funkcí, lexie a pragmatiky komunikace, a to jak v kontextu jejich vývoje, tak získaných a tzv. symptomatických (sekundárních) poruch řeči. Jednotlivé dílčí oblasti byly zkoumány s primárním akcentem na logopedickou a speciálněpedagogickou diagnostiku a terapii s využitím smíšeného metodologického výzkumného designu, speciálních přístrojových, testových, registračních a specifických terapeutických metod, z nichž některé byly v průběhu výzkumu adaptovány či nově vytvářeny. Publikace má transdisciplinární intersektorový charakter – postihuje jak edukační, tak klinické a poradenské prostředí, využívá nově adaptované experimentální a diagnostické metody a terapeutické materiály a rozšiřuje aktuální stav poznání v oblasti determinantů vývoje a poruch komunikace v její individuálně a situačně variabilní podobě. Prezentovaný výzkum reaguje na dlouhodobou pandemickou situaci, a tedy na změny náhledu v posuzování odchylek komunikace v kontextu nově zkoumaných a sledovaných faktorů prevence, stejně jako dopadů nemoci covid-19, včetně inovovaných metod výzkumu a jeho obohacení o kombinaci prezenční terénní a distanční elektronické formy.
Annotation in english language:
The collective monograph is focused on the investigation of selected physiological and pathological mechanisms of voice, speech language in the context of logopedic, special pedagogical and neurodevelopmental, psycholinguistic and neurolinguistic research. These are twelve selected areas of specifics and deviations of communication, including the areas of oral motor skills, respiration, phonation and resonance, articulation, intelligibility and understanding of speech, phatic functions, lexia and pragmatics of communication, and both in the context of their development and acquired and so-called symptomatic (secondary) speech disorders. Individual sub-areas were examined with a primary emphasis on speech therapy and special pedagogical diagnostics and therapy using a mixed methodological research design, using special instrumental, test, registration and specific therapeutic methods, some of which are adapted or newly created during the research. The publication has a transdisciplinary intersectoral character – it covers both the educational and clinical and counselling environment, uses newly adapted experimental and diagnostic methods and therapeutic materials, and extends the current state of knowledge in the area of determinants of development and communication disorders in its individually and situationally variable form. The presented research responds to the long-term pandemic situation, and thus to changes in the assessment of changes and deviations in communication in the context of prevention and impacts of COVID-19, including innovated research methods and its enrichment with a combination of full-time field and distance electronic form.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules