OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
stať ve sborníku (D)
Domácí pracoviště:
Katedra technické a pracovní výchovy (45070)
Název:
Nové výzvy ve financování školství v ČR
Citace
Filipczyková, H. Nové výzvy ve financování školství v ČR.
In:
Udržitelný rozvoj 2022: Sborník z mezinárodní vědecké konference Udržitelný rozvoj 2022 2022-10-19 České Budějovice.
České Budějovice: VŠERS, 2022.
Podnázev
Rok vydání:
2022
Obor:
Ekonomie
Počet stran:
7
Strana od:
neuvedeno
Strana do:
neuvedeno
Forma vydání:
Elektronická verze
Kód ISBN:
neuvedeno
Kód ISSN:
Název sborníku:
Sborník z mezinárodní vědecké konference Udržitelný rozvoj 2022
Sborník:
Mezinárodní
Název nakladatele:
VŠERS
Místo vydání:
České Budějovice
Stát vydání:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Udržitelný rozvoj 2022
Místo konání konference:
České Budějovice
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků akce:
Celostátní akce
Kód UT WoS:
EID:
Klíčová slova anglicky:
education, financing, public resources, normative, reform, financial stability
Popis v původním jazyce:
Nedílnou součástí vzdělávacího systému, který zajišťuje výchovu a vzdělání dětí a mládeže, je školství. Školy a školská zařízení jsou důležitým odvětvím veřejného sektoru, a proto jsou z velké části financovány z veřejných zdrojů. Školství v České republice se dlouhou dobu potýkalo s trvalou mírou podfinancování, situace se začala zlepšovat teprve od r. 2018, kdy došlo k prudkému zvýšení výdajů ze státního rozpočtu na vzdělávání. Finance získávají školy ze státního rozpočtu a z rozpočtu územních samosprávních celků, tedy od zřizovatelů příslušných škol. Jedná se o vícezdrojové financování, které má za úkol zabezpečit školám bezproblémový chod. Do konce roku 2019 byl používán systém tzv. normativního financování na žáka. Normativy braly v úvahu pouze počet žáků dané školy, nikoli věkové složení pedagogického sboru dané školy, což vedlo k tomu, že menší školy nebo školy s větším počtem pedagogů s dlouholetou praxí, často neměly dostatek financí na pokrytí přímých výdajů na vzdělávání. Reforma v roce 2020 přinesla zásadní změnu ve financování a přidělování finančních prostředků pro školy a školská zařízení. Nový systém financování je postaven na odlišném principu, kdy školská zařízení nyní obdrží peníze podle rozsahu výuky a odučených hodin. Tato změna přinesla školám větší finanční stabilitu a na potřebné finance dosáhnou všechny školy bez ohledu na jejich velikost. Nicméně praxe ukazuje, že i tento systém financování vykazuje určité nedostatky, které by bylo potřeba odstranit.
Popis v anglickém jazyce:
Education is an integral part of the educational system, which ensures the upbringing and education of children and youth. Schools and school facilities are an important part of the public sector and are therefore largely publicly funded. For a long time, education in the Czech Republic was concerned with a permanent level of underfunding, the situation began to improve only from 2018, when there was a sharp increase in state spending on education. Schools get their finances from the state budget and from the budget of territorial self-governing units, i.e. from the founders of the respective schools. This is multi-source funding, which aims to ensure the smooth running of schools. Until the end of 2019, the system of so-called normative funding per pupil was used. Normatives took into account only the number of pupils of a given school, not the age of the teaching staff of a given school, which led to the fact that smaller schools or schools with a larger number of teachers with long-term experience often did not have enough funds to cover the direct composition of education expenses. The reform in 2020 brought about a fundamental change in the financing and allocation of funds for schools and school facilities. The new funding system is based on a different principle, where the school now receives money according to the scope of teaching and lessons learned. This change brought more funding to schools and to the necessary funding reaching all schools regardless of their size. However, practice shows that even this financing system found certain shortcomings that should be eliminated.
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules