OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra sociální pedagogiky (45190)
Title:
Terapeutická práce s rizikovými dětmi a mládeží v kontextu sociální pedagogiky
Citace
Kubíčková, H. Terapeutická práce s rizikovými dětmi a mládeží v kontextu sociální pedagogiky.
In:
SOCEDU: Retrospektívy, súčasnosť a perspektívy sociálnej pedagogik 2022-06-16 Trnava.
Trnava: Trnavská univerzita v Trnavě, 2022. s. 69-77. ISBN 978‑80‑568‑0522‑0.
Subtitle
Publication year:
2022
Obor:
Pedagogika a školství
Number of pages:
8
Page from:
69
Page to:
77
Form of publication:
Elektronická verze
ISBN code:
978?80?568?0522?0
ISSN code:
Proceedings title:
Retrospektívy, súčasnosť a perspektívy sociálnej pedagogik
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Trnavská univerzita v Trnavě
Place of publishing:
Trnava
Country of Publication:
Sborník vydaný v zahraničí
Název konference:
SOCEDU
Místo konání konference:
Trnava
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Evropská akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
therapeutic approach, children vulnerable, risky behavior, corrective experience, re-education
Annotation in original language:
Prostřednictvím příspěvku, který je zpracován v kontextu dobré praxe sociální pedagogiky, bych chtěla poukázat na zvláštnosti terapeutické práce s dětmi a mládeží, kteří jsou ohroženi sociálním selháním. Konkrétně se budu věnovat průběhu a metodám terapeutické práce, a zaměřím se rovněž na přínosy a limity terapeutického procesu u jedinců s rizikovým chováním. Výchozím bodem pro terapeutickou práci s rizikovými jedinci je porozumění, že specifické projevy v oblasti uvažování, chování i prožívání jsou důsledkem kumulovaných zátěžových, případně traumatických událostí v jejich životě. Terapeutický přístup by měl umožnit jedinci se ukotvit ve svém životě prostřednictvím autentického a bezpečného vztahu mezi ním a terapeutem. Terapeut je v tomto nesnadném procesu průvodcem dítěte (respektive mladého člověka) na jeho cestě. Nabízí mu přijetí se vším, co k němu patří; ukazuje mu odlišné varianty reakcí, než na jaké je zvyklé; pokouší se zesílit jeho hlas v různých sociálních prostředích; a především se zaměřuje na posílení jeho vlastní sebehodnoty.
Annotation in english language:
Through this contribution, compiled in the context of good practice of social pedagogy, I want to point out the peculiarities of therapeutic work with children and youth at risk of social failure. I will primarily focus on the process and methods of therapeutic work as well as on the benefits and limits of the therapeutic process for individuals with risky behavior. The starting point for therapeutic work with individuals at-risk is the understanding that specific manifestations in the area of thinking, behavior, and experience are the result of cumulative stressful or traumatic events in their lives. The therapeutic approach should help the individuals to anchor themselves in their lives through an authentic and secure relationship between them and the therapist. The therapist is the child's (or young person's) guide in this demanding process. The therapist offers him acceptance with all that belongs to that, showing him different variants of reactions than he was used to, tries to amplify his voice in various social settings, and above all, focuses on strengthening his awareness of his worth
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules