Popis v původním jazyce: |
Jiří Surůvka (1961) je jedním z nejoriginálnějších a nejvšestrannějších výtvarníků své generace. Vedle malby a fotografie se věnuje digitálním obrazům, živému umění performance, body artu, je autorem objektů a instalací. Je tedy autorem nadmíru pracovitým jak ve vlastní tvůrčí činnosti, tak jako docent ateliéru nových médií na Fakultě umění Ostravské univerzity. Mnohapoložkový výčet jeho výstavních aktivit, ať samostatných nebo kolektivních, najdeme v nejrůznějších databázích. V Evropě snad není země, ve které by nevystavoval. Jiří Surůvka není ovšem jen autor vystavující, ale také aktivní činný performer, přebírající podobu popkulturní ikony Batmana, resp. hybridu Batmana a Supermana, to na jedné straně, na druhé straně převtělující se v uniformě předlistopadového policisty do role strážce starých pořádků. Je spoluzakladatelem festivalu performativního umění Malamut (spolu se svým bratrancem, rovněž známým výtvarníkem a pedagogem Petrem Lysáčkem). V roce 2001 byl spolu se slovenskou výtvarnicí Ilonou Németh vyzván, aby připravili společný česko-slovenský pavilon na Benátském bienále, jedné z nejprestižnějších přehlídek současného výtvarného umění na světě. Účastnil se množství tvůrčích stipendijních pobytů významných nadací v Rakousku, Německu a Spojených státech amerických. Je zastoupen v řadě sbírek, také v Národní galerii v Praze. K jeho ikonickým dílům patří např. warholovsky vyvedený dvojportrét chlapce, odkazující k osobě Adolfa Hitlera. Častá ironická kritika nenávistných a vraždících ideologií je důkazem teze, že humor dekonstruuje jakékoliv tabu.
V Galerii Hauerova 4 se představuje jako fotograf volným cyklem z r. 2002, ve kterém můžeme odlišit několik významových rovin. Ve zklidněných, insceno- vaných i nalezených zátiších nemůžeme nevidět Surůvkovu ironickou distanci ke světu, schopnost vidět, nikoliv snad přímo krásné, ale určitě to význam- né ve věcech kolem sebe, a především v životním kontextu, do kterého ony věci vstupují. A stejné je to v krajinný
|