OU Portal
  • Log In
  • Welcome
  • Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
{}
Zavřít
Publikační činnost


preloading...   Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu * : kapitola v odborné knize (C)
Domácí pracoviště * : Katedra českého jazyka (25300)
Název * : Rough and beautiful: Russian in contemporary Czechia from the perspectives of corpus research and pupils' attitudes
Citace : Místecký, M. a Místecká, D. Rough and beautiful: Russian in contemporary Czechia from the perspectives of corpus research and pupils' attitudes. In: Student-Centered Approaches to Russian Language Teaching: Insights, Strategies, and Adaptations. Abingdon-on-Thames: Routledge, 2022. s. 70-78. Routledge Russian Language Pedagogy and Research. ISBN 9781032266626.
Podnázev :
Rok * : 2022
Obor * :
Forma vydání * : Tištená verze
Kód ISBN * : 9781032266626
Název knihy v originálním jazyce * : Student-Centered Approaches to Russian Language Teaching: Insights, Strategies, and Adaptations
Název edice a číslo svazku * : Routledge Russian Language Pedagogy and Research
Místo vydání * : Abingdon-on-Thames
Název nakladatele * : Routledge
Označení vydání
(číslo vydání) :
Vydáno :
Autor zdrojového dokumentu :
Počet stran * : 9
Počet stran knihy * : 238
Strana od * : 70
Strana do * : 78
Počet výtisků knihy * :
EID : 2-s2.0-85143185267
Klíčová slova anglicky * :
Russian; pedagogy; attitude; collocation; quantitative linguistics
Popis v původním jazyce * :
The chapter focuses on the perception of the Russian language in the Czech Republic from two perspectives – corpus research and pupils’ attitudes. First, data from the opinion journalism section of SYN v8 (Křen et al., 2019), a corpus comprising texts from 1990–2018, is analyzed for its collocations of “Russian.” Second, a survey of student perceptions of Russian (n = 200) is evaluated. The results show substantial differences in how the language is perceived: whereas the opinion journalism employs mostly neutral and general adjectival collocates, highlighting its pleasant sound and utility of the language, pupils tend to be more open and express multiple, often contradictory perspectives. The outcomes of the study provide new insights that can be of use to teachers of Russian and institutional recruitment initiatives, as they may fuel new strategies in deconstructing the stereotypical visualizations of the Russian language, culture, and peoples of the Russophone world.
Popis v anglickém jazyce * :
Typ zdroje financování výsledku * : Institucionální podpora na rozvoj výzkumné organizace
Seznam projektů :
ID Projektu Název projektu
Seznam ohlasů : 
Ohlas
R01: RIV/61988987:17250/22:A2302I3G

© 2019 Centre for Information Technology

  • Technická podpora :
  • Mgr. Olga Blahutová (phone: +420 597 091 129, phone flap for UO: 1129)
  • Ing. Lucie Svitaneková (phone: +420 597 091 108, phone flap for UO: 1108)
Complementary Content
  • ${title}${badge}
${loading}