OU Portal
  • Log In
  • Welcome
  • Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
{}
Zavřít
Publikační činnost


preloading...   Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu * : kapitola v odborné knize (C)
Domácí pracoviště * : Centrum pro stud.střed.společnosti-Vivarium (25830)
Název * : Sola Superbia Destruit Omnia: The Female Monster in Liber Depictus as a Polysemantic Image of the Spiritual Malformation and the Fallen World
Citace : Rywiková, D. Sola Superbia Destruit Omnia: The Female Monster in Liber Depictus as a Polysemantic Image of the Spiritual Malformation and the Fallen World. In: Monika Brenišínová, Markéta Křížová. (Trans)missions Monasteries as Sites of Cultural Transfers. první. vyd. Oxford: Archaeopress, 2022. s. 1-19. ISBN 978-1-80327-324-2.
Podnázev :
Rok * : 2022
Obor * : Umění, architektura, kulturní dědictví
Forma vydání * : Tištená verze
Kód ISBN * : 978-1-80327-324-2
Název knihy v originálním jazyce * : (Trans)missions Monasteries as Sites of Cultural Transfers
Název edice a číslo svazku * : neuvedeno
Místo vydání * : Oxford
Název nakladatele * : Archaeopress
Označení vydání
(číslo vydání) :
první
Vydáno : v zahraničí
Autor zdrojového dokumentu : Monika Brenišínová, Markéta Křížová
Počet stran * : 19
Počet stran knihy * : 188
Strana od * : 1
Strana do * : 19
Počet výtisků knihy * :
EID :
Klíčová slova anglicky * :
Middle Ages; Seven Deadly Sins; Medieval; Visual Arts; Book Illumination; Monster; Female; Czech Lands
Popis v původním jazyce * :
Liber depictus (cod. 370, Österreichische Nationalbibliothek) is the mid-14th century pen-draw illustrated manuscript of Bohemian origin commissioned by the Rosenberg family for the Friar Minor and Poor Clares double monastery in Český Krumlov. The verso of folio 155 bares a unique so-called Frau Welt image in form of female monster with grotesque, deformed body symbolizing the spiritual and moral deformity; personifying the Seven Deadly Sins. The monster is depicted as a woman with animal features, following the iconographic tradition of associating the individual sins with animal body parts. Uniquely the image also reflects peccatum linguae, the sin of tongue described as the eighth sin by William Peraldus in his Summa de vitiis. The polysemantic image is analysed from multiple aspects: Visual – as the animal-like monster inspired by wider iconographic medieval tradition; Religious – as the antipode of cloistered; Moral – as the personification of eight sins; Hermetic – in the context of period alchemy ideas and tracts; Gender – as the example of visual distortion and manipulation with feminity and female body leading to monstrous forms.
Popis v anglickém jazyce * :
Typ zdroje financování výsledku * : Institucionální podpora na rozvoj výzkumné organizace
Seznam projektů :
ID Projektu Název projektu
Seznam ohlasů : 
Ohlas
R01: RIV/61988987:17250/22:A2302FSN

© 2019 Centre for Information Technology

  • Technická podpora :
  • Mgr. Olga Blahutová (phone: +420 597 091 129, phone flap for UO: 1129)
  • Ing. Lucie Svitaneková (phone: +420 597 091 108, phone flap for UO: 1108)
Complementary Content
  • ${title}${badge}
${loading}