OU Portal
  • Log In
  • Welcome
  • Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
{}

Pomocí tohoto dialogu můžete vyhledat domácí autory, čili autory, kteří jsou vedeni v personálních systémech Ostravské univerzity.

Do našeptávače níže napište hledaný text a tento text bude vyhledán ve jméně nebo příjmení autora. Autoři, kteří budou hledanému textu odpovídat, Vám budou nabídnuti v seznamu. Pomocí myši nebo šipek na klávesnici vyberte požadovaného autora.

Našeptávač : 
Přidat autora k záznamu Zavřít

Pomocí tohoto dialogu můžete k záznamu přidat cizího autora, čili autora, který nemá žádný pracovní ani studijní vztah k Ostravské univerzitě. Takto přidaný autor bude do RIV vykázán jako nedomácí.

Pro přidání autora vepište jeho jméno a příjmení do určených položek.

Jméno :
Příjmení :
Přidat k záznamu Zavřít
Zavřít

Pomocí tohoto dialogu můžete k záznamu nahrát soubor PDF. Tento soubor musí obsahovat text tohoto záznamu (text článku, knihy, atd.). Tento soubor je důležitý pro RIV, protože může být použit jako důkaz existence tohoto záznamu.

Pro nahrání souboru klikněte na tlačítko Browse a vyberte soubor, který chcete nahrát. Nahrávání souboru zahájíte tlačítkem Nahrát soubor.

Maximální velikost souboru PDF je omezena na 100 MB.

Soubor : 

Nahrát soubor
Zavřít

Pomocí tohoto dialogu můžete stáhnout PDF soubor přiřazený tomuto záznamu. Pro stažení souboru klikněte níže na název tohoto souboru a bude Vám nabídnuta možnost soubor uložit.

Věnujte prosím pozornost také velikosti PDF souboru. Velké soubory se mohou stahovat delší dobu, pokud máte pomalé internetové připojení.

Název souboru :
Velikost souboru :
Zavřít
Publikační činnost


preloading...   Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu * : článek v odborném periodiku (J)
Domácí pracoviště * : Katedra českého jazyka (25300)
Název * : Aktivní v popisu: Poznámky ke stylu žákovských slohových prací
Citace : Místecký, M. a Radková, L. Aktivní v popisu: Poznámky ke stylu žákovských slohových prací. Český jazyk a literatura. 2022, 72(3), s. 120-126. ISSN 0009-0786.
Podnázev :
Rok * : 2022
Obor * :
Kód ISSN * : 0009-0786
Oficiální název periodika * : Český jazyk a literatura
Stát vydavatele periodika * : Česká republika
Svazek periodika * : 72
Číslo periodika v rámci svazku * : 3
Číslo článku :
Ročník :
Počet stran článku * : 7
Strana od * : 120
Strana do * : 126
Kód UT WoS :
EID :
Poddruh recenzovaného článku : Článek v českém neimpaktovaném recenzovaném časopise (Jrec/Jost)
Klíčová slova anglicky * :
essay, simple description, stylistic preference, quantitative linguistics, QUITA software, activity, chi-square goodness-of-fit test, adjectives, verbs
Popis v původním jazyce * :
Cílem tohoto článku je prozkoumat slohové práce žáků prizmatem kvantitativní lingvistiky. Pozornost budeme věnovat aktivitě textu. K vyjádření poměru sloves a součtu sloves a adjektiv využijeme Busemannův koeficient aktivity. Texty budou analyzovány na základě genderu a typu školy. Závěrečná komparativní analýza vezme v potaz všechny tyto faktory. Výsledky budou prezentovány na příkladech z žákovských prací. Data ukazují, že žáci na gymnáziích mají tendence – bez ohledu na gender – vytvářet vyrovnané nebo deskriptivně orientované popisy, kdežto mezi žáky šestého ročníku ZŠ se objevují rozdíly: chlapci se více zaměřují na popisy naplněné slovesy, zatímco texty dívek vykazují různé rysy.
Popis v anglickém jazyce * :
The aim of this article is to look at the written communications of pupils through the prism of quantitative linguistics. Attention will be paid to text activity. The Busemann Activity Index will be used to express the ratio of the number of verbs to the sum total of verbs and adjectives. The texts will be analyzed according to gender and to the type of school. The final comparative analysis will take into account all available factors. The results will be exemplified with excerpts from the pupilsʼ essays. The data suggests that grammar school pupils, regardless of gender, tend to have balanced or descriptive descriptions, whereas differences show up among 6th graders – boys focus more on descriptions saturated with verbs, girls offer more variety in their texts.
Typ zdroje financování výsledku * : Institucionální podpora na rozvoj výzkumné organizace
Seznam projektů :
ID Projektu Název projektu
Seznam ohlasů : 
Ohlas
R01:

© 2019 Centre for Information Technology

  • Technická podpora :
  • Mgr. Olga Blahutová (phone: +420 597 091 129, phone flap for UO: 1129)
  • Ing. Lucie Svitaneková (phone: +420 597 091 108, phone flap for UO: 1108)
Complementary Content
  • ${title}${badge}
${loading}