OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra dějin umění a kulturního dědictví (25351)
Title:
Cihlová neogotika. Dominantní styl sakrální architektury přelomu 19. a 20. století na Hlučínsku
Citace
Jung, J. Cihlová neogotika. Dominantní styl sakrální architektury přelomu 19. a 20. století na Hlučínsku.
In:
K. Dolejší, O. Haničák (edd.).
Modestia est signum sapientiae. Studie nejen o středověkém umění k poctě Dalibora Prixe.
1. vydání. vyd. Praha: Artefactum, nakladatelství Ústavu dějin umění Akademie věd ČR,v.v.i, 2021. s. 358-381. ISBN 978-80-88283-46-1.
Subtitle
Publication year:
2021
Obor:
Umění, architektura, kulturní dědictví
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-88283-46-1
Book title in original language:
Modestia est signum sapientiae. Studie nejen o středověkém umění k poctě Dalibora Prixe
Title of the edition and volume number:
Neuveden
Place of publishing:
Praha
Publisher name:
Artefactum, nakladatelství Ústavu dějin umění Akademie věd ČR,v.v.i
Issue reference (issue number):
1. vydání:
Published:
v ČR
Author of the source document:
K. Dolejší, O. Haničák (edd.)
Number of pages:
24
Book page count:
423
Page from:
358
Page to:
381
Book print run:
EID:
Key words in English:
Upper Silesia, Prusia, church, architecture, neogothic, brick architecture
Annotation in original language:
Na přelomu 19. a 20. století došlo na území dnešního Hlučínska k velkému rozvoji stavební činnosti v oblasti sakrálních staveb. Byla to reakce na demografický a ekonomický vývoj regionu, tradiční katolické vyznání zdejších obyvatel, ale i na uplynulé období Kulturkampfu, kdy byl v Prusku vliv a pozice katolické církve výrazně potlačen. V daném období došlo výstavbě několika kostelních novostaveb (Kravaře, Kobeřice, Sudice, Ludgeřovice), rozšíření stávajících kostelů (Hať, Štěpánkovice, Píšť, Hošťálkovice, Oldřišov, Bolatice) nebo k rekonstrukcím chrámových interiérů (Hlučín). Hlavním uplatněným architektonickým stylem byla německá cihlová neogotika. Ta se stala po sjednocení Německa v 2. polovině 19. století takřka národním slohem a šířila se do všech pruských provincií včetně Horního Slezska. Civilní státní i sakrální stavby byly stavěny v uniformní přísné cihlové neogotice. Styl se stal velmi populární a dominoval německé architektuře až do vypuknutí první světové války. Na území Hlučínska v tomto duchu stavěl slezský architekt Ludwig Schneider (Kobeřice), ale i místní stavitelé Josef Seyfried z Kravař (Kravaře, Sudice) a Josef Holuscha z Dolního Benešova (Ludgeřovice). Jejich realizace dokládají dobrou znalost principů stylu a řadí tak sakrální architekturu Hlučínska ke kvalitním příkladům architektonické produkce Horního Slezska.
Annotation in english language:
The turn of the 20th century witnessed the remarkable development of building activity with regards to sacral buildings in the today's Hlučín region. It was a response to not only the demographic and economic development in the region and the traditional Catholic denomination of the locals, but also to the previous period of Kulturkampf, when the influence and position of the Catholic Church in Prussia was considerably suppressed. Several new churches were built (Kravaře, Kobeřice, Sudice, Ludgeřovice); some existing churches were enlarged (Hať, Štěpánkovice, Píšť, Hošťálkovice, Oldřišov, Bolatice); and some church interiors were remodeled (Hlučín). The main architectural style applied was that of Red Brick Neo-Gothic style, which, after the unification of Germany in the second half of the 19th century, became almost a national style and spread to all Prussian provinces, including Upper Silesia. Secular state or sacral buildings were built in uniformly strict Red Brick Neo-Gothic. The style became very popular and prevailed in German architecture until the outbreak of World War I. In the Hlučín region, the Silesian architect, Ludwig Schneider (Kobeřice), as well as the local builders, Josef Seyfried from Kravaře (Kravaře, Sudice) and Josef Holuscha from Dolní Benešov (Ludgeřovice), worked in this style. The buildings demonstrate their sound knowledge of the principles of the style and thus the sacral architecture in the Hlučín region rank among the superior examples of the architectural production in Upper Silesia.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17250/21:A2202EA1
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules