OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
>
Publ3 search
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra psychologie (25700)
Title:
Generativita jako významný vývojový úkol v dospělosti
Citace
Millová, K. a Blatný, M. Generativita jako významný vývojový úkol v dospělosti.
In:
M. Blatný.
Psychologie celoživotního vývoje.
Praha: Karolinum, 2016. s. 243-260. ISBN 978-80-246-3462-3.
Subtitle
Publication year:
2016
Obor:
Psychologie
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-246-3462-3
Book title in original language:
Psychologie celoživotního vývoje
Title of the edition and volume number:
neuveden
Place of publishing:
Praha
Publisher name:
Karolinum
Issue reference (issue number):
:
Published:
Author of the source document:
M. Blatný
Number of pages:
18
Book page count:
290
Page from:
243
Page to:
260
Book print run:
neuveden
EID:
Key words in English:
generativity; generative concern; generative action; Erik H. Erikson
Annotation in original language:
Generativita jako péče, předávání zkušeností a hodnot dalším generacím se poprvé objevila v psychosociálním modelu vývoje Erika H. Eriksona v polovině 20. století. Systematický rozvoj výzkumu generativity na teoretické i empirické rovině nastal však až od 80. let 20. století. V kapitole podáváme přehled starších i novějších teorií a výzkumů zabývajících se generativitou jako multidimenzionální a strukturovanou charakteristikou, která v současnosti již přesahuje hranice vývojové psychologie. Zabýváme se otázkami typů generativity, věkovému omezení a genderovým, kulturním i metodologickým aspektům generativity; pozornost věnujeme také oblastem zkoumaným v kontextu generativity i případné nejednotnosti předkládaných modelů a výsledků.
Annotation in english language:
Generativity as care, passing on experience and values to future generations first appeared in Erik H. Erikson's psychosocial model of development in the mid-20th century. However, the systematic development of generativity research on a theoretical and empirical level did not occur until the 1980s. In this chapter we provide an overview of older and newer theories and research dealing with generativity as a multidimensional and structured characteristic, which currently exceeds the boundaries of developmental psychology. We deal with issues of generativity types, age restrictions and gender, cultural and methodological aspects of generativity; we also pay attention to the areas examined in the context of generativity and possible inconsistencies of the presented models and results.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules