OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra výtvarné výchovy (45030)
Title:
Cieslarův malířský palimpsest
Citace
Guziur, J. Cieslarův malířský palimpsest.
In:
Milan Cieslar.
Nečitelně.
1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2021. s. 7-8. ISBN 978-80-7599-247-5.
Subtitle
Publication year:
2021
Obor:
Umění, architektura, kulturní dědictví
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7599-247-5
Book title in original language:
Nečitelně
Title of the edition and volume number:
Neuveden
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
Ostravská univerzita
Issue reference (issue number):
1:
Published:
v ČR
Author of the source document:
Milan Cieslar
Number of pages:
2
Book page count:
104
Page from:
7
Page to:
8
Book print run:
100
EID:
Key words in English:
painting, post-production, palimpsest, contemporary art, Czech painters
Annotation in original language:
Přibližně od roku 2018 se Milan Cieslar (*1969) systematicky zabývá malířskými zásahy do svých starších děl. Svébytný druh tvůrčích činností, při nichž umělci různým způsobem interpretují významná díla umělecké tradice či kulturní artefakty, se na počátku 21. století začal označovat jako „umění postprodukce“. Na rozdíl od nejvýznamnějšího výtvarníka zdejší kulturní oblasti zabývajícího se „uměním postprodukce“, slovenského malíře Rudolfa Fily (1932–2015), jehož přemalby klasických děl evropského malířství představují svébytné zkoumání západní vizuálnosti, pracuje Milan Cieslar výhradně s vlastními malbami. Zatímco Filu fascinoval malířský dialog s mistrovskými díly západní umělecké tradice, Cieslara zajímá niterný tvůrčí rozhovor s vlastní malířskou prací. Nejde ovšem o pouhý subjektivismus, tvůrčí návrat ke starším malbám zde vede k jakési umělecké introspekci, během níž jsou nevyhnutelně znovu kladeny obecné otázky po povaze umělecké tvorby, díla a média.
Annotation in english language:
Milan Cieslar (*1969) has been systematically engaged in painting interventions in his older works since around 2018. At the beginning of the 21st century, a particular type of creative activity, in which artists interpret important works of artistic tradition or cultural artefacts in various ways, began to be referred to as the “art of post-production.” Unlike the most important artist of the local cultural area dealing with the “art of post-production,” the Slovak painter Rudolf Fila (1932–2015), whose painterly interventions into classic works of European painting represent a unique exploration of Western visuality, Milan Cieslar works exclusively with his own paintings. While Fila was fascinated by the painterly dialogue with masterpieces of the Western artistic tradition, Cieslar is interested in an introspective creative conversation with his own painting. However, it is not just subjectivism, the creative return to older paintings here leads to a kind of artistic introspection, during which general questions about the nature of artistic creativity, work and medium are inevitably asked.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/21:A2202CGZ
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules