OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
stať ve sborníku (D)
Domácí pracoviště:
Ústav ošetřovatelství a porodní asistence (11630)
Název:
Vzdělávání seniorů v kontextu duševního zdraví
Citace
Hosáková, J., Bužgová, R., Kozáková, R., Zeleníková, R. a Bobčíková, K. Vzdělávání seniorů v kontextu duševního zdraví.
In:
OŠETŘOVATELSKÝ VÝZKUM A PRAXE ZALOŽENÁ NA DŮKAZECH: OŠETŘOVATELSKÝ VÝZKUM A PRAXE ZALOŽENÁ NA DŮKAZECH 2021-10-21 Ostrava.
Ostrava: Ostravská univerzita, Lékařská fakulta, 2021. s. -42-43. ISBN 978-80-7599-279-6.
Podnázev
Rok vydání:
2021
Obor:
Bezpečnost a ochrana zdraví, člověk - stroj
Počet stran:
2
Strana od:
Strana do:
42-43
Forma vydání:
Elektronická verze
Kód ISBN:
978-80-7599-279-6
Kód ISSN:
Název sborníku:
OŠETŘOVATELSKÝ VÝZKUM A PRAXE ZALOŽENÁ NA DŮKAZECH
Sborník:
Mezinárodní
Název nakladatele:
Ostravská univerzita, Lékařská fakulta
Místo vydání:
Ostrava
Stát vydání:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
OŠETŘOVATELSKÝ VÝZKUM A PRAXE ZALOŽENÁ NA DŮKAZECH
Místo konání konference:
Ostrava
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků akce:
Celosvětová akce
Kód UT WoS:
EID:
Klíčová slova anglicky:
senior, education, U3A, mental health
Popis v původním jazyce:
Úvod: Důležitým aspektem stárnutí je udržení duševního zdraví. Psychické problémy jsou u seniorů nedostatečně identifikovány, neboť senioři neradi hovoří o psychických problémech. Jednou ze strategií pro pozitivní ovlivnění duševního zdraví je účast ve výukových programech určených pro seniory. Cíl: Cílem příspěvku je z dostupných literárních zdrojů zmapovat a zpřehlednit výsledky studií hodnotících duševní zdraví seniorů navštěvujících vzdělávací programy pro seniory. Metodika: Vyhledání bylo realizováno v aplikaci služby EDS s použitím zvolených klíčových slov a Booleovských operátorů za období 2000-2021. Celkem bylo vyhledáno 245 studií, do přehledu bylo analyzováno 8 studií. Výsledky: Z výsledků analyzovaných studií vyplynulo, že v šesti studiích bylo prokázáno u většiny účastníků programů pro seniory po absolvování programu zmírnění úzkosti a zlepšení kognitivních výkonů, statisticky bylo prokázáno zvýšení psychické pohody pouze ve dvou studiích. V žádné z analyzovaných studií nebylo prokázáno snížení deprese, i když část účastníků před zahájením programu depresi vykazovala. Pouze v jedné studii byla prokázaná souvislost mezi mírou pocitu soudržnosti (SOC) a úrovní deprese. Závěr: Ačkoliv se předpokládá celkově pozitivní dopad absolvování programů určených pro seniory na jejich duševní zdraví, na základě analýzy dostupných zdrojů lze potvrdit pouze kladný vliv na snížení úzkosti a zvýšení kognitivního výkonu.
Popis v anglickém jazyce:
Introduction: An important aspect of aging is maintaining mental health. Mental problems are insufficiently identified in seniors, because seniors do not like to talk about mental problems. One of the strategies for positively influencing mental health is to participate in educational programs designed for seniors. Aims: The aim of the paper is to map and clarify the results of studies evaluating the mental health of seniors attending educational programs for seniors from available literary sources. Methodology: The search was performed in the EDS service application using selected keywords and Boolean operators for the period 2000-2021. A total of 245 studies were searched, 8 studies were analyzed in this overview. 43 Results: The results of the analyzed studies showed that in six studies, the majority of participants in programs for the elderly were shown to alleviate anxiety and improve cognitive performance after completing the program, and statistically demonstrated an increase in mental well-being in only two studies. None of the studies analyzed showed a reduction in depression, although some participants were depressed before the start of the program. Only one study showed an association between the degree of sense of cohesion (SOC) and the level of depression. Conclusion: Although the overall positive impact of completing programs for the elderly on mental health is expected, based on the analysis of available resources, only a positive effect on reducing anxiety and increasing cognitive performance can be confirmed.
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules