OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra českého jazyka a literatury s didaktikou (45100)
Title:
Proměny repertoáru odporovacích spojek a dnešní výuka češtiny
Citace
Svobodová, J. Proměny repertoáru odporovacích spojek a dnešní výuka češtiny.
In:
J. Svobodová, E. Höflerová, P. Kuldanová, K. Sekerová, D. Svobodová, P. Vavříková.
Čeština v edukaci: lingvistika a didaktika.
Ostrava: Ostravská univerzita, 2021. s. 101-156. ISBN 978-80-7599-258-1.
Subtitle
Publication year:
2021
Obor:
Jazykověda
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7599-258-1
Book title in original language:
Čeština v edukaci: lingvistika a didaktika
Title of the edition and volume number:
neuvedeno
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
Ostravská univerzita
Issue reference (issue number):
:
Published:
v ČR
Author of the source document:
J. Svobodová, E. Höflerová, P. Kuldanová, K. Sekerová, D. Svobodová, P. Vavříková
Number of pages:
56
Book page count:
212
Page from:
101
Page to:
156
Book print run:
60
EID:
Key words in English:
Czech national corpus; czech conjunctions; Czech textbooks for primary schools
Annotation in original language:
Kapitola se zabývá dosavadním učivem o spojkách, jak je prezentováno v učebnicích češtiny pro základní školy. Vychází od deklarovaného komunikačního principu, na který se při výuce mateřštiny poukazuje opakovaně. Detailně si všímá spojek odporovacích, v jejichž repertoáru dochází k nápadným proměnám, učebnicemi zatím nezachyceným. Rozšiřuje pohled na pojetí těchto pasáží v odborných zdrojích typu mluvnic a jiných textů vědecké povahy, a to na výklady se širším pozadím morfologickým i syntaktickým. Konkrétně sleduje spojky ale, ovšem a nicméně, především pak s ohledem na jejich aktualizované použití jako tzv. vnořených spojek. Ukazuje poměry v konkrétních komunikátech, jak je odráží výběrový korpus autorky (VKA) a Český národní korpus (SYN2020). Nakonec shrnuje závěry, které se jeví jako užitečné pro další komunikačně pojatou výuku češtiny ve škole.
Annotation in english language:
The chapter deals with the current subject matter of conjunctions, as it is presented in the Czech textbooks for primary schools, with an emphasis on adversative conjunctions, in whose repertoire there are noticeable changes, uncaptured by the textbooks so far. Specifically it monitors the conjunctions ale, ovšem and nicméně (but , however and nevertheless), especially with regard to their updated usage as so-called nested conjunctions. It shows the conditions in specific communications, as reflected in both the purposefully acquired selection corpus of the author (VKA), and the Czech national corpus (SYN2020). Within the conclusion, the author recommends for the school practice to pay attention to the internal integrity of the Czech language and literature subject and to support it comprehensively by interconnecting its components. The Czech language teachers are advised not to rely on the completeness of textbooks and teacher manuals. They should have a necessary overview to be able to classify the curriculum didactically, to supplement it appropriately and to keep up with linguistics and available resources of the Czech studies.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/21:A2202AYO
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules