OU Portal
  • Log In
  • Welcome
  • Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
{}
Zavřít
Publikační činnost


preloading...   Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu * : kapitola v odborné knize (C)
Domácí pracoviště * : Katedra pedagogiky a andragogiky (45120)
Název * : Textbook as a Medium: Impulses from Media Studies for Research on Teaching Materials and Textbooks in Educational Sciences
Citace : Sikorová, Z. a Bagoly-Simó, P. Textbook as a Medium: Impulses from Media Studies for Research on Teaching Materials and Textbooks in Educational Sciences. In: Bagoly-Simó, P., Sikorová, Z.. Textbooks and Educational Media: Perspectives from Subject Education. Springer International Publishing (Springer Nature Switzerland AG), 2021. s. 1-22. ISBN 978-3-030-80346-9.
Podnázev :
Rok * : 2021
Obor * : Pedagogika a školství
Forma vydání * : Elektronická verze
Kód ISBN * : 978-3-030-80346-9
Název knihy v originálním jazyce * : Textbooks and Educational Media: Perspectives from Subject Education
Název edice a číslo svazku * : neuvedeno
Místo vydání * : neuvedeno
Název nakladatele * : Springer International Publishing (Springer Nature Switzerland AG)
Označení vydání
(číslo vydání) :
Vydáno : v zahraničí
Autor zdrojového dokumentu : Bagoly-Simó, P., Sikorová, Z.
Počet stran * : 22
Počet stran knihy * : 450
Strana od * : 1
Strana do * : 22
Počet výtisků knihy * :
EID :
Klíčová slova anglicky * :
Textbook; Medium; Transmediality; Hybridization; Remix culture
Popis v původním jazyce * :
The rise of digital media questioned traditional definitions of the textbook construct. The chapter aims to explore the options that contemporary findings from the field of media studies offer to understand the substance of a textbook, and, concurrently, to illuminate the concept of a textbook from the perspective of educational science. The main questions addressed are how a textbook operates as a medium at present, what its unique and typical features are, and if the change in technologies also means the change in medium i.e., if educational texts in digital form can be regarded as textbooks. First, typical features of current media–transmediality, hybridization, and remix culture–are described in how they manifest themselves in textbooks and other learning resources. Second, with the help of the affordance concept, the primary quality of the textbook is explained and argued that the concept of the textbook as a medium goes beyond material carriers, symbolic systems, or techniques of distribution. Third, in the quest to capture the substance of the textbook as a medium, Lorenz Engell’ theory of three media layers was applied. The detailed analysis based on the object layer, dispositif layer, and symbolic form showed, among others, that a textbook as a medium could exist in a printed, digital, or hybrid form and that its substance stays the same regardless of the technology.
Popis v anglickém jazyce * :
Typ zdroje financování výsledku * : Institucionální podpora na rozvoj výzkumné organizace
Seznam projektů :
ID Projektu Název projektu
Seznam ohlasů : 
Ohlas
R01: RIV/61988987:17450/21:A2202AP3

© 2019 Centre for Information Technology

  • Technická podpora :
  • Mgr. Olga Blahutová (phone: +420 597 091 129, phone flap for UO: 1129)
  • Ing. Lucie Svitaneková (phone: +420 597 091 108, phone flap for UO: 1108)
Complementary Content
  • ${title}${badge}
${loading}