| Annotation in original language: |
Dne 13.srpna 2020 v 17,30 hod. proběhla komentovaná prohlídka výstavy za účasti autora a uměnímilovné veřejnosti, studentů výtvarných škol a přátel. V úvodu Daniel Balabán stručně vysvětlil koncepci výstavy a posléze došlo k detailní prohlídce obrazů vystavených v jednotlivých patrech galerie. Dispozice galerie do pater a místností umožnila choreografické rozvrstvení hlavních témat Balabánovy tvorby. V parteru jsou vystaveny obrazy komentující sociální, politické a ekologické dění i autorův osobní vztah ke společenským událostem. Následující níže položená alkovna poskytla prostor pro obrazy reagující na tištěný podklad stylizované mapy Říma, které nastiňují problém historické paměti, jejího mizení a jejích adekvátních a surreálných interpretací. Ve dvou suterénních místnostech se divák mohl potkat s obrazy vycházejícími ze snů a podvědomí , archetypů a symbolů týkajících se života, smrti, noci, tvorby, muže a ženy. Celková zšeřelá atmosféra suterénní expozice s citlivě světlem zvýrazněnými obrazy dokreslovala jejich podprahový obsah. Ve vstupní chodbě v prvním patře Balabán představil obrazy, které nazývá „psané“. Používá v nich text, který nese důležité poselství a zároveň se stává výtvarným prvek. Obě místnosti prvního patra galerie poskytly malíři svou velkou světlostí a prostorem možnost představení obrazů pracujících s duchovními obsahy. Jsou to obsahy, které provázejí autora po celou dobu jeho tvorby a v posledních letech nacházejí své vyjádření v stále koncentrovanější podobě. Malíř si klade neodbytné filozofické a nadčasově lidské otázky o nicotě, konečnosti, existenci a smyslu, jejichž nezodpověditelnost slovy koresponduje s nemožností výtvarného zpodobení. Paradox je častý a nejvlastnější autorův způsob jak se dostat z neřešitelné situace.
Během komentované prohlídky malíř účastníkům sdělil svá východiska a momenty inspirace z reálného života i z teoretických zdrojů.. Po prohlídce následovala diskuse zúčastněných a byl také prostor pro zodpovězení dot
|