OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra českého jazyka a literatury s didaktikou (45100)
Title:
Směřování koncepce výuky mateřštiny v českých základních školách
Citace
Metelková Svobodová, R., Malach, J., Malčík, M., Beneš, F., Lustigová, Z., Miklošíková, M., Rangl, M., Šaloun, P., Andrešič, D., Mališů, P., Dragon, T., Vagner, L. a Vlková, I. Směřování koncepce výuky mateřštiny v českých základních školách.
In:
Vzdělávání ve společnosti 4.0.
1. vyd. Ostrava: OHŘE MEDIA spol. s r. o., Žatec, 2020. s. 225-254. ISBN 978-80-906287-2-4.
Subtitle
Publication year:
2020
Obor:
Pedagogika a školství
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-906287-2-4
Book title in original language:
Vzdělávání ve společnosti 4.0
Title of the edition and volume number:
Neuveden
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
OHŘE MEDIA spol. s r. o., Žatec
Issue reference (issue number):
1:
Published:
v ČR
Author of the source document:
Number of pages:
29
Book page count:
397
Page from:
225
Page to:
254
Book print run:
100
EID:
Key words in English:
Concept of mother tongue teaching, goals of education, educational field Czech language and literature, communication and cognitive approach to the mother tongue teaching.
Annotation in original language:
Kapitola se primárně soustředí na současné vnímání priorit jazykového vzdělávání spojovaných s nároky kladenými na jazykové dovednosti jedinců zohledňující gramotnostní aspekty vzdělávání v rámci vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Pozornost je věnována také zamyšlení se nad vývojem cílů výuky mateřského jazyka ve vazbě na dynamický vývoj společenských požadavků a nároků kladených na rozvoj univerzálních kognitivních funkcí, které jsou jedním ze základních předpokladů celoživotního vzdělávání se. Autorka kapitoly seznamuje s tzv. komunikačním a kognitivním přístupem k výuce mateřštiny, který se částečně opírá o konstruktivistické pojetí vzdělávání, tj. staví na procesu aktivního a uvědomělého konstruování vědomostního a zkušenostního komplexu.)
Annotation in english language:
The chapter primarily focuses on the current perception of priorities of language education associated with the demands on the language skills of individuals that take into account the literacy aspects of education within the educational field of the Czech language and literature. An attention is also paid to reflecting on the development of the goals of the mother tongue teaching in relation to the dynamic development of both social requirements and demands on the development of universal cognitive functions, which are one of basic preconditions for lifelong learning. The author of the chapter introduces the so-called communicative and cognitive approach to the mother tongue teaching, which is partly based on the constructivist concept of education, i.e. it is built on the process of active and conscious construction of the knowledge and experience complex.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules