OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra informatiky a počítačů (31400)
Title:
Digitální technologie a zdravý životní styl seniorů
Citace
Telnarová, Z. a Kutnohorská, J. Digitální technologie a zdravý životní styl seniorů.
In:
Rodina - Zdraví - Nemoc: Rodina - Zdraví - Nemoc 2020-11-19 Zlín.
Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2020. s. 51-53. ISBN 978-80-7454-959-5.
Subtitle
Publication year:
2020
Obor:
Pedagogika a školství
Number of pages:
2
Page from:
51
Page to:
53
Form of publication:
Elektronická verze
ISBN code:
978-80-7454-959-5
ISSN code:
Proceedings title:
Rodina - Zdraví - Nemoc
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií
Place of publishing:
Zlín
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Rodina - Zdraví - Nemoc
Místo konání konference:
Zlín
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
Evropská akce
WoS code:
EID:
Key words in English:
elderly; health; lifestyle; SMART
Annotation in original language:
Úvod: Zdravé stárnutí je multidimenzionální proces využití všech možností k aktivnímu životu. Zdraví je prioritou, zdravotní gramotnost smysluplným prediktivním faktorem životního stylu. Cíl výzkumu: zmapovat vzdělávání seniorů v kontextu IT inkluze. Metody: Interpretativní fenomenologická analýza (IPA). Byly použity metodologie: kvantitativní výzkum pro techniky dotazníkového šetření; kvalitativní výzkum – příklady dobré praxe; focus group pro vyhodnocení rizik. Diskuse: Výzkum je ojedinělý a originální. Vzdělávání seniorů se věnuje pozornost především v rámci U3V. Výsledky: Byla zpracována strategie pro vzdělávání seniorů ve SMART technologiích, která je metodicky využitelná univerzálně i v mezinárodním měřítku. Cílem strategie je zabránit digitálnímu vyloučení a tím také sociálnímu. Ve zdravotnictví ulehčí seniorům péči o zdraví a zdravotníkům rozšíří možnosti edukace. Byla zpracována a experimentálně ověřena také metodika na prohloubení didaktických schopností seniorů. Závěr: Výzkum má význam rovněž v pedagogické praxi, v přípravě budoucích absolventů kvalifikačních programů Ošetřovatelství, kteří by měli být ve SMART technologiích nadstandardně připraveni, protože právě oni budou zajišťovat on-line komunikaci mezi zdravotníky, lékaři a pacienty.
Annotation in english language:
Introduction: Healthy ageing is a multidimensional process based on utilization of all available resources for an active life. Health constitutes a priority, health literacy being a meaningful predictive factor of a healthy lifestyle. Goals and objectives: The main objective was to map education of the elderly in the context of IT inclusion practices. Methods: Interpretative phenomenological analysis (IPA). The following methodologies were employed: quantitative research for questionnaire surveys; qualitative research for best practice examples; focus groups for risk assessment. Discussion: The present research is intended to be unique and original. Education of the elderly is mostly discussed in terms of continuing education in U3V (University of the Third Age). Results: A strategy for elderly education in SMART technologies was elaborated so as to be methodologically applicable on a large-scale basis, or, internationally. The aim of the strategy is to prevent digital and, consequently, social exclusion. In health care, the strategy may facilitate health promotion and education delivered by the health care workers. Methods for fostering the learning skills of the elderly were also elaborated and experimentally tested. Conclusion: The present research can be implemented in educational settings, for example in the preparation of prospective graduates in professionally qualifying Nursing study programmes, who are expected to excel in SMART technologies as mediators of on-line communication between health care workers, medical professionals and patients.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules