OU Portal
  • Log In
  • Welcome
  • Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
{}
Zavřít
Publikační činnost


preloading...   Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu * : kapitola v odborné knize (C)
Domácí pracoviště * : Katedra české literatury a literární vědy (25350)
Název * : Sto let posilování a oslabování vědomí naší státnosti ve světle dobových učebnic a čítanek
Citace : Tomášek, M. Sto let posilování a oslabování vědomí naší státnosti ve světle dobových učebnic a čítanek. In: Rok 1918 - jeho předpoklady, důsledky a význam v českých/československých a polských učebnicích. Ostrava: Ostravská univerzita, 2020. s. 101-110. ISBN 978-80-7599-197-3.
Podnázev :
Rok * : 2020
Obor * : Pedagogika a školství
Forma vydání * : Tištená verze
Kód ISBN * : 978-80-7599-197-3
Název knihy v originálním jazyce * : Rok 1918 - jeho předpoklady, důsledky a význam v českých/československých a polských učebnicích
Název edice a číslo svazku * :
Místo vydání * : Ostrava
Název nakladatele * : Ostravská univerzita
Označení vydání
(číslo vydání) :
Vydáno :
Autor zdrojového dokumentu :
Počet stran * : 10
Počet stran knihy * :
Strana od * : 101
Strana do * : 110
Počet výtisků knihy * :
EID :
Klíčová slova anglicky * :
Popis v původním jazyce * :
Popis v anglickém jazyce * :
The study follows the changing view on the establishment of Czechoslovakia in selected literature textbooks and readers. Although it is not possible to find out how individual teachers worked with state-approved information and illustrative texts, due to their widespread distribution and long-term presence in Czech curricula, the textbooks may have played a significant role in shaping the idea of Czechoslovak statehood. The study is divided into three parts, each following a selected period in the Czech history: the First Republic, the Communist Era, and the Post-November Perspective. The first part offers an eyewitness account of the events connected with the establishment of the Republic; period textbooks shed light on the reasons for declaring independence, recall the restrictive conditions in the Habsburg Monarchy, and work with symbols such as the Declaration, Masaryk, the legion, the Writers’ Manifesto of 1917, later also Beneš. A radically different view of the First Republic was held by the Communists, who either concealed its establishment or interpreted it as a result of the October Revolution, and claimed that the country never obtained the desired socialist character since the bourgeoisie retained its dominant position in the society. The First Republic symbols disappeared until 1989, when the primary effort addressed the fulfilment of factual gaps concerning the given historical period, which was now depicted with both its positives and negatives. The time lag and the onset of activating forms of teaching gradually led towards a reduction in ideologically motivated factography.
Typ zdroje financování výsledku * : Institucionální podpora na rozvoj výzkumné organizace
Seznam projektů :
ID Projektu Název projektu
Seznam ohlasů : 
Ohlas
R01:

© 2019 Centre for Information Technology

  • Technická podpora :
  • Mgr. Olga Blahutová (phone: +420 597 091 129, phone flap for UO: 1129)
  • Ing. Lucie Svitaneková (phone: +420 597 091 108, phone flap for UO: 1108)
Complementary Content
  • ${title}${badge}
${loading}