Popis v původním jazyce * : |
Sdělení obsahuje výsledky výzkumné studie zaměřené na prožívání a zvládání zátěžových situací u souboru vysokoškolských studentů (N = 65, průměrný věk 22,54 let). Autoři uvádějí získané poznatky o situacích, které jsou pro respondenty v rámci jejich studia nejvíce stresující, a o copingových strategiích, které studenti volí k překonání obtíží. Použitými nástroji byly dvě dotazníkové metody: Standardizovaný dotazník SVF 78 autorů W. Janke a G. Erdmann (Testcentrum, 2003) a dotazník vlastní konstrukce autorů. Dotazník SVF vychází z transsituačního pojetí a umožňuje zachytit variabilitu způsobů, které jedinec uplatňuje při zvládání zátěžových situací. Dotazník vlastní konstrukce zjišťoval data k subjektivnímu vnímání stresu a zastoupení preventivních aktivit u sledovaného souboru studentů. Sběr dat proběhl v průběhu prosince 2019 a ledna 2020 na Vysoké škole báňské v Ostravě a na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Získaná data byla analyzována a následně statisticky zpracována, nejprve u celého souboru respondentů, a poté z hlediska typu studovaného oboru (humanitní x technické zaměření) a z hlediska pohlaví zkoumaných osob. Výsledná data poskytují zajímavý, inspirující pohled na životní etapu vysokoškolského studia u sledovaného souboru osob, a to v kontextu jeho zvládání. Ke zjištěným pozitivním zkušenostem patří např. převaha pozitivních copingových strategií u studentů oproti negativním. Pozitivní strategie využívají více muži daného souboru, tedy sklon k zastoupení negativního copingu je výraznější u žen. Analýza dat ve vztahu ke studovanému oboru dokládá vyšší výskyt pozitivních copingových strategií u technických oborů. Byla také potvrzena předpokládaná skutečnost, že k nejčastějším stresorům u studentů patří zkoušky, a to bez ohledu na jejich typ, a hned poté tvorba a obhajování závěrečných prací.
|