OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
>
Publ3 search
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
stať ve sborníku (D)
Home Department:
Katedra sociální pedagogiky (45190)
Title:
Podpora rozvoje sociálních a osobnostních kompetencí studentů prostřednictvím akčního výzkumu
Citace
Richterová, B. Podpora rozvoje sociálních a osobnostních kompetencí studentů prostřednictvím akčního výzkumu.
In:
konference ČAPV: Rozmanitost podpory učení v teorii a výzkumu 2020 Ostrava.
Ostrava: PdF Ostravská univerzita, 2020. s. 230-232. ISBN 978-80-7599-196-6.
Subtitle
Publication year:
2020
Obor:
Pedagogika a školství
Number of pages:
3
Page from:
230
Page to:
232
Form of publication:
Elektronická verze
ISBN code:
978-80-7599-196-6
ISSN code:
Proceedings title:
Rozmanitost podpory učení v teorii a výzkumu
Proceedings:
Mezinárodní
Publisher name:
PdF Ostravská univerzita
Place of publishing:
Ostrava
Country of Publication:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
konference ČAPV
Místo konání konference:
Ostrava
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků:
WoS code:
EID:
Key words in English:
-individual action research, self experience, social competency, personality competency, student
Annotation in original language:
Příspěvek představuje projekt zaměřený na rozvoj kompetencí studentů pedagogické fakulty. Cílem příspěvku je představit, jakým způsobem a v jakých oblastech sociálních a osobnostních kompetencí pomáhá studentům realizace individuálního akčního výzkumu. Byl zvolen čtyřfázový model akčního výzkumu dle Kemmise, McTaggarta (1988). Metodami sběru dat byly např. osobní deník akčního výzkumu, Scales of Psychological Wellbeing (Ryff, 1989), polostrukturované rozhovory a analýzy odborných zdrojů. Pro analýzu dat bylo použito otevřené kódování. Na základě vzniklých kategorií z analýzy zápisů v deníku si každá studentka vybrala témata, se kterými dále pracovala v cyklech akčního výzkumu. Bylo identifikováno pět témat: zlepšení komunikačních dovedností, posílení sebehodnoty, zvládání náročných situací, získání dovedností konstruktivně reagovat v konfliktních situacích a zmírnění strachu vstupovat do nových situací. Ve fázi Akce studentky aplikovaly nejčastěji behaviorální techniky práce.
Annotation in english language:
The paper introduces a project focused on the competencies of Pedagogy Faculty students. The aim is to present how and in what areas of social and personality competencies the realization of the individual action research helps students. The four-phase model of action research was chosen according to Kemmis, McTaggart (1988). The data collection methods were e.g action research personal journal, Scales of Psychological Well being (Ryff, 1989), semi-structured interviews and professional sources analyses. Open coding was used for data analyses. Each student chose topics based on the established categories from journal notes analyses and they worked with it in action research cycles. Five topics were identified: communication skills improvement, self-value strengthening, coping with difficult situations, gaining skills for constructive response in conflict situations and ease the fear of facing new situations. The students applied mostly behavioural techniques in the phase Action.
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules